Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har själv en 2.4T med BSR Steg 1 och jag tycker faktiskt min går förjävla bra för att vara familjebilen =) Men det var efter jag bytte wastegateklocka då den som satt original nog hade gjort sitt. Sitter även IPD magnetventil. Den gör 100-200 på 14.5 sek vilket jag är nöjd med. 17" hjul.
hammerin skrev:Har du kollat vad turbon laddar? Den ska väl ladda överer 1 bar iaf?

Han har en riktig fördel när han ligger i baksuget!
Ska mäta upp laddtrycket imorgon :-)
Jag Viste faktisk inte att det gjorde så stor skillnad att ligga bakom.
hammerin skrev:Jag har själv en 2.4T med BSR Steg 1 och jag tycker faktiskt min går förjävla bra för att vara familjebilen =) Men det var efter jag bytte wastegateklocka då den som satt original nog hade gjort sitt. Sitter även IPD magnetventil. Den gör 100-200 på 14.5 sek vilket jag är nöjd med. 17" hjul.
Hur vet man egentligen att wastegateklocka är dålig? Är det bara när den laddar fel?
Det är ju massor med saker som avgör detta. Ta inte illa upp men för att du är mer erfaren behöver du inte vara en bättre förare, vissa är irriterande nog riktigt duktiga trots att dom är helt nybakade.
stora hjul gör sitt till, utväxling, vikt, utgångsväxel, och med turbobilar så gäller det säkert att ligga stenrätt på varvtalet så att den laddar perfekt när det gäller. Sen kastar jag ut en brasklapp, jag är inte helt övertygad om att alla trimkit verkligen levererar utlovad effekt, att bilen gått 24k mil gör väl inte saken bättre.

Lev med det och njut av att du har en cool bil ändå, du har säkert andra sidor där du slår han.
Ta ut bilen och klocka olika intervall

100-150 resp 100-200. Var inte rädd att ge motorn ordentligt med varv innan växling

Min gamla T5:a med samma miltal, visserligen med Autotech Steg 3 fixade dessa tider med 18" och manuell låda:

100-150 (3) 4,5 sek, 100-200 (3-4) 12,5 Sek

Du bör hamna nån sekund efter ovan tider om din bil är frisk!
YoZ skrev:Ta ut bilen och klocka olika intervall

100-150 resp 100-200. Var inte rädd att G e motorn ordentligt med varv innan växling

Min gamla T5:a med samma miltal, visserligen med Autotech Steg 3 fixade dessa tider med 18" och manuell låda:

100-150 (3) 4,5 sek, 100-200 (3-4) 12,5 Sek

Du bör hamna nån sekund efter ovan tider om din bil är frisk!

Hur gör du det? Jämn gas på trean och stampa på och börja klocka . Eller fullgas på trean och när man passerar 100 så börjar man klocka. ??
Skillnad i vikt kan göra väldigt mycket och i princip så måste man ha samma antal kg/hk vid samma hastighet om man skall accelerera lika, dvs. är din bil 20% tyngre så måste du ha 20% mer hästar för samma acceleration. Och det är er verkliga vikt för stunden som gäller och inte vad som står i besiktningshandligen...

Vid farter över 100 km så börja vindmotståndet vara dominerande över rullmotståndet och det är klart fördelaktigt att ligga bakom en annan bil i dom lägena om man är tillräckligt nära.

Det finns orsak varför man vid dragrace och där vid par-körning ligger bredvid varandra och inte efter varandra medan i sporter med begränsad bränslemängd eller muskelkraft/uthållighet så är en stor del av taktiken att ligga i baksug på någon annan så mycket som möjligt för att spara energi för sin egen del och är tex. varför tävlingcyklister cyklar i klungor och den första i klungan får dra den värsta lasset. Detta gäller också flyttfåglar som flyger i V-form...

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.