Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gammvolvo
Hej!
Min S80 140 hk 2001 har börjat skorra irriterande. Det börjar vid ca 2500 varv och försvinner vid ca 3000, vilket betyder att det hörs vid varje växling och jag kör mest i stan - väldigt irriterande.

När jag sitter i bilen låter det som det kommer från motorrummet. Men när jag står under motorhuven så hör jag det inte - antingen överröstas det av motorljudet eller så uppstår ljudet längre ner, typ vid katalysatorn. Har dock ej ännu fått med mig nån gasarkompis till gds-macken så jag kan lyssna under.

Min hustru säger tvärsäkert att det uppstod när vi skulle dra upp tunga båtkärran ur vattnet och slirade ganska tufft på kopplingen. Kan man få oljud från kopplingen? Det låter snarare som om en plåt låg lös mot avgassystemet någonstans.

Några tips?
av jockestri
Hade ett liknande problem med min 940, visade sig att det var en plåtbit på avgassystemet som rostat sönder och hängde runt om. Såg inget till en början men när man var två så kunde en gasa och den andra ligga under och kolla :)
av gammvolvo
Vojje skrev:kan komma ifrån bakre ljuddämpare
jockestri skrev:Hade ett liknande problem med min 940, visade sig att det var en plåtbit på avgassystemet som rostat sönder och hängde runt om. Såg inget till en början men när man var två så kunde en gasa och den andra ligga under och kolla :)
Tack för tipsen. Ska ta med mig någon till en billyft.
av crossmatte
Säg gärna vad det är för fel om du hittar det! Jag har samma problem fast vid annat varvtal... Kommer inte ihåg exakt vilket men det motsvarar 113-117 km/h på hastighetsmätaren iaf. Har haft det så i fyratusen mil nu utan att hitta något. Jag har dock automat så det kan inte vara kopplingen på min.

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.