Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Underhållsservice enligt servicebok:
* Motorolja/filter, byte
* Kylarvätska, kontroll vätskenivå
* Batteri, kontroll syranivå
* Servostyrning, kontroll oljenivå
* Bromsvätska, kontroll vätskenivå
* Bromsbelägg, kontroll
* Parkeringsbroms, kontroll
* Motor/Växellåda/Bakaxel, kontroll tätning
* Framvagns- och bakvagnsupphängning, kontroll
* Broms- och bränsleledningar, kontroll
* Kupéfilter, byte
* Bränslefilter diesel, avtappning av kondensvatten
* Gasfilter LPG, byte

Underhållsservice anpassad enligt servicebok:
* Motorolja/filter, byte
* Kupéfilter, byte
* Bromsbelägg, kontroll

Enligt den arbetsorder jag fått så har mekanikern på Rejmes gjort ALLT som står under Underhållsservice ovan och borde då enligt mig ha stämplat motsvarande ruta i serviceboken, jag bad dessutom om en "3000-milaservice" när jag lämnade in bilen och på arbetsordern står det: "Basservice 30 000 km intervall"... Verkar då luta åt att stämpeln sitter fel, eller?
av ljungström
CarMan skrev:
ljungström skrev:
CarMan skrev:
anpasad service är nått man gör om ett år paserat o bilen gått 1499 mil eller midre (999mil om du har 2000 mils intervall)

jag tror inte cupefilter byts, utan bara olja & endast kontroll av bromsarnas slitage.
= alltså inte prisvärd.
en riktig service innehåller ett gäng kontrolpunkter, specielt om du väljer till slitage kontrollen som man bör göra (anledningen till att den inte ingår, är för at man ska ha ett billigt pris på servicarna på pappret om nån jornalist jämför)
Farfar har gjort 2 sådana servicar på sin V70 -05 (uttagen 0410) som nu har rullat ca 2000 mil. Första gången byttes kupéfiltret, andra gången inte.
anpasad service får endast göras en gång mellan varje riktig service!
Inte enligt Karlbergs Bilaffär i Vetlanda
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Angående spolarvätskan tycker jag verkligen du ska säga till.
Det handlar ju som sagt inte om så mycket pengar, men det är principen.

Jag lämnade in min mors S60 på service i förra veckan, och bad serviceteknikern att inte fylla på spolarvätska då jag gjort det själv 2 dagar innan servicen.

-Helt okej, då drar jag bort den kostnaden från servicepaketet. svarar teknikern.

Mycket riktigt, det finns inte med i pappren och servicen blev några kronor billigare än som var sagt från början.

Då får man verkligen förtroende för en verkstad när det fnukar på det viset.

Jag tycker du ska ha en flaska med dig ut från din verkstad när du påtalar detta!
Du hade ju trots allt fyllt den själv...
av Luthor
VolvoBengan skrev:Angående spolarvätskan tycker jag verkligen du ska säga till.
Det handlar ju som sagt inte om så mycket pengar, men det är principen.

Jag lämnade in min mors S60 på service i förra veckan, och bad serviceteknikern att inte fylla på spolarvätska då jag gjort det själv 2 dagar innan servicen.

-Helt okej, då drar jag bort den kostnaden från servicepaketet. svarar teknikern.

Mycket riktigt, det finns inte med i pappren och servicen blev några kronor billigare än som var sagt från början.

Då får man verkligen förtroende för en verkstad när det fnukar på det viset.

Jag tycker du ska ha en flaska med dig ut från din verkstad när du påtalar detta!
Du hade ju trots allt fyllt den själv...
Håller med dig, tycker dock inte att man skall behöva be mekanikern att inte fylla på spolarvätska, tycker att han när han kollar och ser att det är "knökfullt" själv skall kunna dra av det på priset... Vi får se vad Rejmes säger på måndag, men jag tror nog inte att det skall bli några problem...
Användarvisningsbild
av CarMan
ljungström skrev:
CarMan skrev:
ljungström skrev: Farfar har gjort 2 sådana servicar på sin V70 -05 (uttagen 0410) som nu har rullat ca 2000 mil. Första gången byttes kupéfiltret, andra gången inte.
anpasad service får endast göras en gång mellan varje riktig service!
Inte enligt Karlbergs Bilaffär i Vetlanda
jag vet att jag har rätt, intens tvaksam i denna fråga!
Användarvisningsbild
av CarMan
Luthor skrev:Underhållsservice enligt servicebok:
* Motorolja/filter, byte
* Kylarvätska, kontroll vätskenivå
* Batteri, kontroll syranivå
* Servostyrning, kontroll oljenivå
* Bromsvätska, kontroll vätskenivå
* Bromsbelägg, kontroll
* Parkeringsbroms, kontroll
* Motor/Växellåda/Bakaxel, kontroll tätning
* Framvagns- och bakvagnsupphängning, kontroll
* Broms- och bränsleledningar, kontroll
* Kupéfilter, byte
* Bränslefilter diesel, avtappning av kondensvatten
* Gasfilter LPG, byte

Underhållsservice anpassad enligt servicebok:
* Motorolja/filter, byte
* Kupéfilter, byte
* Bromsbelägg, kontroll

Enligt den arbetsorder jag fått så har mekanikern på Rejmes gjort ALLT som står under Underhållsservice ovan och borde då enligt mig ha stämplat motsvarande ruta i serviceboken, jag bad dessutom om en "3000-milaservice" när jag lämnade in bilen och på arbetsordern står det: "Basservice 30 000 km intervall"... Verkar då luta åt att stämpeln sitter fel, eller?
Nu är det ju inte så enkelt att man bara kollar på et su skriver upp. ganska miss visande.
av Luthor
CarMan skrev:Nu är det ju inte så enkelt att man bara kollar på et su skriver upp. ganska miss visande.
Ok, men jag bör ju i alla fall ha fått en "full" service och inte bara olja/oljefilter och kupéfilter bytt som ingår i en anpassad underhållsservice???
Användarvisningsbild
av CarMan
Luthor skrev:
CarMan skrev:Nu är det ju inte så enkelt att man bara kollar på et su skriver upp. ganska miss visande.
Ok, men jag bör ju i alla fall ha fått en "full" service och inte bara olja/oljefilter och kupéfilter bytt som ingår i en anpassad underhållsservice???
jag tror bara din stämpel i boken är på fel ställe.
kolla räkningen / kvittot. där står väll alla delar. denna räkning är gjord ifrån den arbetsorder som skapast i datorn, så dessa 2 stämmer alltid med varandra
av Luthor
CarMan skrev:jag tror bara din stämpel i boken är på fel ställe.
kolla räkningen / kvittot. där står väll alla delar. denna räkning är gjord ifrån den arbetsorder som skapast i datorn, så dessa 2 stämmer alltid med varandra
Ok, tackar för den informationen. Då är jag numera säker på att det är en "fullservice" enligt 30 000 km intervallet jag fått... Har en liten följdfråga om man får en ny servicebok, eller om det stämplar om den jag har (får ju då tyvärr dubbla stämplar)? Skulle ju helst vilja ha en ny servicebok, om jag skall sälja bilen någon gång kan ju en del människor backa om serviceboken inte ser "komplett" ut eller liknande...
av Frigge
Luthor skrev: Håller med dig, tycker dock inte att man skall behöva be mekanikern att inte fylla på spolarvätska, tycker att han när han kollar och ser att det är "knökfullt" själv skall kunna dra av det på priset... Vi får se vad Rejmes säger på måndag, men jag tror nog inte att det skall bli några problem...
Det är inte lätt på dagens bilar att se nivån i behållaren, att fylla på spolarvätska går på ren rutin och varje gång man inser att den redan var fylld kommer några väl valda svordomar :wink: Det räcker ju med att du spolar 2-3 ggr för att det inte ska finnas något i påfyllningsröret. Högtrycksspolning kostar ju en del spolarvätska :wink:
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]