Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag var ute och inspekterade mitt övre motorfäste idag efter att ha läst den här tråden. Det gick att vicka tvärstaget minst 10mm i upp/ner led och jag noterade sprickor i gummibussningen på båda sidor som var kanske 5-7mm långa,

Är det läge att byta eller känns det ok trots allt?
pcdoktor skrev:https://lh4.googleusercontent.com/-rTRO ... 164717.jpg

Här ser man mitt motorfäste och sprickorna, den andra sprickan är alltså på andra sidan, inget stort och bussningen ser nog fräsch ut i övrigt.
ÄR det kanske lite overkill att byta redan?
Mitt såg ungefär likadant ut när jag bytte! Det är ju inga stora pengar att bara byta bussningen, men det kan ju löna sig att ha rätt verktyg =)
Wirf skrev:
pcdoktor skrev:https://lh4.googleusercontent.com/-rTRO ... 164717.jpg

Här ser man mitt motorfäste och sprickorna, den andra sprickan är alltså på andra sidan, inget stort och bussningen ser nog fräsch ut i övrigt.
ÄR det kanske lite overkill att byta redan?
Mitt såg ungefär likadant ut när jag bytte! Det är ju inga stora pengar att bara byta bussningen, men det kan ju löna sig att ha rätt verktyg =)

och vad säger du då, var det värt investeringen? byter gärna bara bussningen , krävs det något specialverktyg tro?
Är det inte mer sprickor än på bilden ovan så ser det ju inte så farligt ut.

Specialverktyget kallas hydraulpress, alternativt skruvstäd, svordomar och lite macgyverskills. Men jag skulle helt klart köpa hela fästet istället. Köp Lemförder, dom tillverkar ju åt Volvo. Det som säljs numera är dessutom en förnyad version med kantig bussning. Köper du bara bussningen går du miste om den "uppdateringen".

ok...får felmess både om aktivera: #34[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.