Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror inte det finns befintlig tråd för detta.

Blev idag uppmärksammad på att Volvo kommer att släppa en uppdaterad motor till D4 AWD som "plåster på såren" för att VEA inte kommer till AWD-modellerna. Det är tydligen den gamla motorn fast "uppskrämd" till 181hk. Paketet benämns Business Edition II och innehåller dessutom även connected touch för samma pris som den tidigare Business Edition.

Någon som vet mer om detta? Jag velar mellan BMW X3 och XC60 och nu blev åtminstone skillnaden på hästkrafterna mindre. Gissar dock att Volvon fortfarande hamnar på efterkälken när det gäller förbrukning samt mjukhet i växlingar.
av PFA
Intressant. Det är troligen den som nämns i vänster kolumn på s. 4:
https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/124751

Men det blir gamla automaten. CO2 och förbrukning verkar bli samma som på nuvarande D4 163 hk, om man ska tro listan..och det ska man väl. AWD vill man ju gärna ha, men frågan är om det går före nya motorn och automaten.
Hm, vet du lite mer om det nya paketet? Typ pris samt om det är tillgängligt till alla motorer men främst om det är värt att vänta på?

En god vän till mig tänkte nämligen lägga en order nu inom närmaste tiden. Dock blev han idag informerad av säljaren att en prishöjning kommer äga rum den första oktober vilket fick han till att snabbt komma till avslut istället. Men det kanske hellre är värt att vänta i ett par dagar och ta del av det nya paketet?

Business Edition Pro var det han tänkte sig. Någon som har mer info?
Hade du någon mer info angående Business Edition II? Var det bara connected touch som var skillnaden?

Pratade med min säljare idag och han sa att jag skulle räkna med ett påslag på 8-9000 kronor. Jag är visserligen ute efter en V70 med automat.
På XC60 uppfattade jag det som connected touch och uppdaterade motorn på 181hk. Fick infon från två olika ÅF. Ena sade att det troligen skulle bli något prispåslag men visste inte hur mycket eller när. Han hävdade att jag erbjöds samma pris pga att jag hade en offert ute på Business Edition. Andra ÅF nämnde inget om det och därifrån fick jag i princip samma pris trots att jag inte hade någon offert därifrån sedan tidigare.
Hmm X3...
Jag köpte en NY X3 2010 och fick problem redan när jag åkte hem med den.
Jag ägde den i exakt 1 år, och skulle kunna skriva en bok om eländet.
Visst jag betalade inget för alla problem (3års garanti, något som minst behövs på BMW), men var till slut galen av ilska att inte kunna använda en bil som kostat 472.000.
Efter 6 eller 7 (kommer inte ihåg exakt längre) besök lyckades jag få låna en bil på verkstaden... bil o bil... en GAMMAL Mitsubishi... totalt slut i allt, kunde lika gärna satt mig på golvet, den var färdig för skroten.
Men... jag slapp att varje gång jag lämnade in den, ragga skjuts hem och sen tillbaka för att hämta den.
Till slut gav de på BMW verkstan (Ludvika bil o el service) upp, ville inte göra mer åt bilen, så jag sålde den.
Jag har nu haft min -11 XC70 sen ny, och inte haft minsta lilla problem.
Nu har jag beställt en XC60, inte för att jag är missnöjd med min nuvarande, utan för att min känns gammal.
Jag har svurit på att ALDRIG köpa en BMW igen.
Jag har förståelse för att man tar såna beslut om man haft så mycket problem med en bil. Däremot tycker jag inte det är rätt. Jag är fullständigt övertygad om att det går att hitta liknande historier för varenda bilmodell på marknaden, med samma resonemang går det då inte att köpa någon modell?

Dessutom är nuvarande X3 en annan modell än X3 2010.

Jag gillar XC60 men pga kostnadsneutralitet har andrahandsvärdet betydelse och där är jag rädd att XC60 hamnar rejält på efterkälken. bilpriser.se bekräftar den rädslan.

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Byte huvudbromscylinder

.. hittade inga spår av olja nånstan[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]