Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Eh... det går dåligt. Har glömt det totalt. Och nu är datorn avstängd. Men imorgon... :D
Användarvisningsbild
av Danne855
Det finns ju inte en chans att den bulan skulle kunna hänt när bilen rörde sig, finns ju inte ett enda skrapmärke ju ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Fast just det friskriver ju inte TS.. Skulle det varit så att ha hade backat in i den där bilen efter att den bromsat och står stilla skulle det ju ändå vara hans fel. Det som är synd är att man inte kan se hur TS egen bil ser ut.. Det skulle ju funnits i alla fall små märken på hans bil om det varit en touch.
av llesrof
TS... "Trådskapare", alltså jag. Det är inte min bil. Det är en kollega som råkat ut för anklagelsen.

Enligt skadeanmälan har den påstått påbackade angett att han körde i 10 Km/tim när han blev påbackad samt att bilen som backade på honom gjorde det i 10 Km/tim. På kollegans bil finns det inte ett enda märke. Inte ett enda!
av SEpaket
Hade glömt bort det här. Men jag talade med en person som är expert på försäkringar som jag har hygglig kontakt med. Hon lät hälsa att man skall anmäla personen för bedrägeri innan han anmäler för smitning. Dessutom bör man bestrida alla som helst krav och lägga fram en sakframställan där man visar på att bilen på det aktuella stället saknar skador som rimligen bör ha uppstått om förloppet är som motparten beskriver det.

Personen har arbetat flera år i försäkringsbranschen och har god koll på det hela.

Lycka till!
av sweborn
Har motparten en företagsförsäkring hos försäkringsbolaget, och din bekant en privatförsäkring eller vad man skall kalla det? Mina egna empiriska erfarenheter är att man står sig slätt mot en företagsförsäkrads historia, trots vittnen med reg.nummer och uppenbara möjligheter att se på bilder och kontrollera bilarna ifråga.
av 2444ever
Så som bilarna står, och om det skulle varit som den andra säger så: Hon (din bekant) är rätt långt ut ändå, och om hon inte backat ut med racerfart så är det fullt rimligt att han(? ) borde sett henne innan, backljus etc. I.o.m. att det är en trafikerad väg så är det väl ännu troligare att hon backat försiktigt. Och då är det inte klart att det är hennes fel (om nu de stött mot varann), men då är det å andra sidan som andra sagt att det skulle vara skrapmärken på hans bil.

Skulle det ändå gått till ungefär som han säger så är enda alternativet att han skulle stått still, och varför stå still mitt i en gata? Även i detta fall är det orimligt, det är en stor bil och hon borde ha sett den direkt (skymmer ju hela bakrutan), återigen om hon inte fått ett kamikazeryck och backat ut med racerfart.
av llesrof
SEpaket skrev:Hade glömt bort det här. Men jag talade med en person som är expert på försäkringar som jag har hygglig kontakt med. Hon lät hälsa att man skall anmäla personen för bedrägeri innan han anmäler för smitning. Dessutom bör man bestrida alla som helst krav och lägga fram en sakframställan där man visar på att bilen på det aktuella stället saknar skador som rimligen bör ha uppstått om förloppet är som motparten beskriver det.

Personen har arbetat flera år i försäkringsbranschen och har god koll på det hela.

Lycka till!
Smitning..? Ingen har smitit från platsen så varför skulle någon anmälas för smitning?
av SEpaket
llesrof skrev:
SEpaket skrev:Hade glömt bort det här. Men jag talade med en person som är expert på försäkringar som jag har hygglig kontakt med. Hon lät hälsa att man skall anmäla personen för bedrägeri innan han anmäler för smitning. Dessutom bör man bestrida alla som helst krav och lägga fram en sakframställan där man visar på att bilen på det aktuella stället saknar skador som rimligen bör ha uppstått om förloppet är som motparten beskriver det.

Lycka till!
Smitning..? Ingen har smitit från platsen så varför skulle någon anmälas för smitning?
Citerar första inlägget
llesrof skrev:Skaderapport skrevs av föraren av skåpbilen men hon skrev aldrig under den eftersom hon inte var orsak till bucklan
Sedan saxar jag in från Wikipedia (ja, jag vet att det inte är en trovärdig källa, men lagen säger samma sak, har bara inte tillgång till den nu)

"Obehörigt avvikande från olycksplats eller smitning är ett brott som man gör sig skyldig till om man olovligen försvinner från en plats där det hänt en olycka eller liknande.

Om man varit inblandad i t.ex. en olycka, ska man ringa 112 om skadade behöver hjälp och oavsett om man anser sig vara utan del i olyckan, ska man stanna kvar vid olycksplatsen tills alla uppgifter angående olyckan har lämnats och ens hjälp inte längre behövs. Den som skadat ett djur eller ett föremål ska omedelbart polisanmäla det och markera olycksplatsen. Görs inte detta, kan man dömas för smitning till dagsböter/fängelse och om olyckan inträffat i trafiken, kan körkortet dras in."

Det fetmarkerade. Hon skrev inte på skaderapporten och egentligen borde polis kallats till platsen direkt. Jag sade dessutom inte att hon hade smitit, men kan hon bevisa det? Nej. Det finns en skaderapport utan hennes namnteckning och det ser inte bra ut. Det står hennes motpart fritt att anmäla henne även om det är en falsk anklagelse. Därför bör man anmäla bedrägeriet innan man börjar bestrida, annars ser det förbannat illa ut för din kollega.

Det här är som sagt var vidareförmedlat till mig från en expert på försäkringar.
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !