Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krabba
Bumpar och refreshar tråden lite.

Sitter i samma sits som trådskaparen "V70Mangan" och vill byta min originalratt (MY09) till den senare varianten (MY10 och senare.) Har köpt loss en f.d. tjänstebil av min far med 12.000 mil på mätaren, ljusbeige inredning och en ratt som är duktigt sliten och lortig. När man ändå ska bemöda sig att byta ratt vill jag helst satsa på den nyare varianten.

"Aggrosurf" verkar ju ha lyckats med att byta till den senare ratten (både 4- och 3-ekrat enligt bilderna?) på sin XC70 MY09. Vore intressant att veta vilka modifieringar, delar etc. som krävs för detta.

En följdfråga gällande rattandet; Kommer man överhuvudtaget åt en komplett ratt (med airbag) på skroten? Fick för mig att de inte får sälja just airbagdelen då den är "explosiv" bla bla.

Tacksam om någon kan skrämma liv i denna tråd igen, har en känsla av att det är fler än trådskaparen och jag som är intreserade av detta.

Mvh Krille
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Japp. Vore trevligt med ett rattbyte till den nyare modellen..
När jag frågade på Bilia sa dom att det var rattstången som skiljde.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Användarvisningsbild
av kristianmann
Om du har en diesel bil, då finns det en annan ratt med annan dämpning inuti. Kanske inte har den stora betyddningen, men Volvo må ju ha en mening med at ha 2 rattar.

Mvh,
Kristian
av Johannnes
Krabba skrev:Bumpar och refreshar tråden lite.

Sitter i samma sits som trådskaparen "V70Mangan" och vill byta min originalratt (MY09) till den senare varianten (MY10 och senare.) Har köpt loss en f.d. tjänstebil av min far med 12.000 mil på mätaren, ljusbeige inredning och en ratt som är duktigt sliten och lortig. När man ändå ska bemöda sig att byta ratt vill jag helst satsa på den nyare varianten.

"Aggrosurf" verkar ju ha lyckats med att byta till den senare ratten (både 4- och 3-ekrat enligt bilderna?) på sin XC70 MY09. Vore intressant att veta vilka modifieringar, delar etc. som krävs för detta.

En följdfråga gällande rattandet; Kommer man överhuvudtaget åt en komplett ratt (med airbag) på skroten? Fick för mig att de inte får sälja just airbagdelen då den är "explosiv" bla bla.

Tacksam om någon kan skrämma liv i denna tråd igen, har en känsla av att det är fler än trådskaparen och jag som är intreserade av detta.

Mvh Krille

Hej

Jag tror inte att det går att köpa begagnat airbag om det inte är en privat försäljare som säljer på typ blocket eller tradera. Ratt kan du säkert hitta utan problem!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]