Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja de har inga likheter överhuvudtaget. Helt olika utforming efterom en xenolampa och en halogenlampa inte ger sitt ljus på samma sätt.

Sen har du blandat ihop det lite. S60 med xenon har D2R lampa (såvida du inte har kurvljus).
Inte om man har någon form av hänsyn till sina medtrafikanter. Ljusbilden blir fel eftersom ljuskällorna är så olika konstruerade. Det handlar inte bara om höjd utan spridning i sidled och det går inte att justera.
andreas_lofgren skrev:Ja de har inga likheter överhuvudtaget. Helt olika utforming efterom en xenolampa och en halogenlampa inte ger sitt ljus på samma sätt.

Sen har du blandat ihop det lite. S60 med xenon har D2R lampa (såvida du inte har kurvljus).
Okej attans. Tänkte annars om man kunde göra en fuling och köpa en orginal xenonlykta sen byta till halogenlampa vid besiktning men då går det inte :/

jo kom på det senare.

Tack för svar ialafall! :)
Jag vet att det finns folk som bytt till xenonstrålkastare på P2-bilar som haft halogen från fabrik. Det funkar ju, men man får inte den automatiska nivåregleringen så det blir inte lagligt ändå. Om besiktningsman upptäcker det är en annan sak...

Det är väl inget som hindrar att man fixar allt som behövs för nivåregleringen också, men det är knappast gratis. Jag känner en som gjort det på en Passat från sent 90-tal.

Sen har vi ett problem till och det är priset på xenonstrålkastarna. Dom finns bara hos Volvo och prislappen är vansinnig. Skroten finns ju, men efterfrågan är hög pga det höga nypriset så dom är inte lätta att få tag på.
Perc skrev:Jag vet att det finns folk som bytt till xenonstrålkastare på P2-bilar som haft halogen från fabrik. Det funkar ju, men man får inte den automatiska nivåregleringen så det blir inte lagligt ändå. Om besiktningsman upptäcker det är en annan sak...

Det är väl inget som hindrar att man fixar allt som behövs för nivåregleringen också, men det är knappast gratis. Jag känner en som gjort det på en Passat från sent 90-tal.

Sen har vi ett problem till och det är priset på xenonstrålkastarna. Dom finns bara hos Volvo och prislappen är vansinnig. Skroten finns ju, men efterfrågan är hög pga det höga nypriset så dom är inte lätta att få tag på.

Ja nog går det och få tag i 2st xenonstrålkastare till hyfsad peng. Men går det inte och byta lampa i dom till en halogen och få det hyfsat så lär man ju byta lyktorna och ner med fronten en gång om året och det känns lite småtungt faktiskt :(
Perc skrev:Jag vet att det finns folk som bytt till xenonstrålkastare på P2-bilar som haft halogen från fabrik. Det funkar ju, men man får inte den automatiska nivåregleringen så det blir inte lagligt ändå. Om besiktningsman upptäcker det är en annan sak...

Får lov att rätta dig lite där Perc. Jag bytte mina strålkastare fram med xenon i. Jag köpte dom inte av volvo då dom ville ha 10700:-/st. Köpte på den lokala skroten, givetvis nya i kartong samt det är Valeo lykta med. Jag fick ge 5700:-/st för dom. Man kan även hitta på bilupplysningen.se för ca 6300:-/st.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]