Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Har en Volvo S60, 2002 årsm som har gått 27500 mil.
När jag kör över ojämn väg så klunkar det där bak. En mekaniker undersökte bilen och sa att krängningshämmare glappar i bägge bussningar. Åkte till skrot och hittade samma bil fast lite yngre som har gått 15000 mil. Kollade bussningar och de såg väldigt bra ut. Skruvade av de två skruvarna som håller krängningshämmare på bilen och sedan tog loss bägge stagen. Sen kunde jag inte ta ut den fria krängningshämmare. Försökte dra åt flera håll, vred på den men den kan inte komma ut så eller??? Måste jag demontera ännu mer saker? Någon kunnig som kan hjälpa mig???
Ps. När man skruvar bort stagen från krängningshämmaren där bak så måste man förstöra de annars vrider man bara skruven och med det vrids hela stagen inne i gummimasken, eller finns det någon knep till det också?

Tackar för snabb svar...
Användarvisningsbild
av Perc
Det är inte krängningshämmarstagen (klapperstagen) som trådskaparen talar om utan själva krängningshämmaren, eller snarare dess bussningar.

Om det är krängningshämmarbussningarna som är slut så är det onödigt dyrt, för dom är fastvulkade i staget på P2-bilarna.

Och det borde ju vara torx"skalle" på änden av k-stagens kulleder, för att hålla mot då man skruvar loss. Det kan dock vara svårt att se pga all skit. Rostigt och eländigt är det också.
Användarvisningsbild
av Vojje
Torxen är mest för montering. Vid demontering får man ta till andra metoder.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har bytt krängningshämmarstag några gånger.
Att värma muttern innan brukar funka bra. lossnar för det mesta enkelt, och att knacka in en torx och hålla emot brukar räcka då.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Jag hade inga problem att skruva loss men själva krägningshämmare kan jag inte ta ut fast den är helt lös nu! Måste jag demontera halva bilen för att plocka bort den?
Användarvisningsbild
av Vojje
gaggi77 skrev:Ingen som plockat bort krängningshämmaren bak själv?
ovanlig operation. håller bilens livslängd
av gälleryd
Titta i haynes gör-det-själv handbok (volvo v70-s80), kapitel 10 :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:ovanlig operation. håller bilens livslängd
Förutom i dom fall då det INTE håller bilens livslängd utan bussningarna tröttnar och börjar glappa. Och då blir det dyrt om man ska ha "rätt" del för bussningarna är som sagt vulkade i staget.

Jag har stått i bussningshyllan och letat passande krängningsstagsbussning otaliga gånger till diverse olika bilar som det inte finns lösa bussningar till. Det brukar oftast gå att hitta nån som är tillräckligt nära. Det är ju inte direkt raketfysik...
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]