Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
Pettson inte kul hoppas din axel och du mår bra nu. Samt kul att du lyckades få ett annat jobb.

Tänker på en klass kamrats pappa som fick cancer hjärtinfarkt och hjärnblödning typ på en gång. Alla tre hängde vällihop med varann. Han var för trött för att orka överhuvudtaget lämna in ett a kasse kort och helt plötsligt stod AF där och tyckte att han kunde väll ut och köra lastbil annars skulle dom dra in hans ersättning. Var en sån cirkus allt ihop min klasskompis fick sköta allt ihop åt sin pappa men jag har för mig att det var inte enkelt ändå. Så har man inte kontakter eller någon som hjälper till och är för dålig för att själv orka skötta allt då kan det verkligen gå illa. Man tycker ju annars att det borde kunna gå en signal från berörd läkare att deras patient är för dålig för att kunna jobba nu utan att patienten själv ska behövs bestrida och bevisa det.

Men det här var en parentes i det hela.

Min pappa brukar säga man ska vara ganska frisk för att orka vara sjuk.

Åter till ämnet.
Användarvisningsbild
av joel80
Fy faan Pettson, sånt där kan knäcka en mentalt på rätt kort tid! Skönt att du tog dig förbi skiten. Nej man hjälper verkligen inte folk tillbaka till arbete med FAS3. Din historia är inte den första som egentligen är helt sjuk och verklighetsfrämmande. Politikerna som fattar besluten förstår inte vad de leder till.
av llesrof
Vi är nog alla eniga om att AF och Fas 3 inte är bra och i många fall motarbetar den arbetssökande. Det finns många skräckhistorier om AF. Jag har själv haft mycket med dem att göra mellan olika arbeten men konstigt nog så lämnade de mig i fred. Jag rapporterade till dem då och då och däremellan lade de sig inte i hur jag sökte jobb. Fast jag var ju fullt frisk och hade både utbildning och erfarehet så det kanske är skillnad då.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Grundproblemet med många politiska beslut är att dom kommer till för att kunna påvisa saker statistiskt, denna statistik behöver politikerna för att kunna bevisa saker för oss väljare, och om vi väljare vore lite mer intresserade än vad vi tar oss tid till att vara så skulle det sätta mer press på att politiker ska ta besluten utifrån verkligheten istället för som nu, för att kunna vinna billiga poäng.
FAS 3 är ju bara ett sätt att ljuga om hur många som är arbetslösa på riktigt..

Så i slutänden är politiken som bedrivs frukten av det generella ointresse för den som finns i Sverige idag. Vi måste fundera över det som sägs i större utsträckning. Diskutera det oftare, med vänner, på jobbet, på nätet osv osv, det är enda sättet att göra skillnad på riktigt.
av Andis
Tänkte lite på det vi pratat om här nu.

Kom då att fundera över varför har man inte lagt in typ rot avdrag för tillverknings industri ? Eller finns det något sånt?

Är ju något som verkligen skulle göra gott för Sverige och flytta lite av all tillverkning som nu sker på andra sidan jordklotet närmare. Tänk vilken miljö förbättring att slippa alla transporter. För att inte tala om alla resor ner till dessa länder för att försöka få rätt saker gjorda så som dom ska vara.

Samt man skulle kunna ge fas3 personer riktiga uppgifter att ta tag i med riktig lön i kanske statliga tillverkningsfabriker och förädlingsfabriker. Tror deras själv känsla skulle bli så mycket starkare då om dom kände att nu gör jag något meningsfullt som till och med går att leva på.

Få stop på denna flykt av all tillverkning i Sverige till låglön länder där man skiter full städning i vad som släps ut och hur deras arbetare mår.

Finns mycket att fin slipa på denna idé men jag tycker alla dessa Rot och Rut och så vidare har hamnat lite fel. Mest till för dom riktigt täta så dom ska slippa betala lite till mindre. Än att göra nytta för Sverige i stort och som land. Vilket vi alla skulle vinna på i längden och då ha råd att betala fullt för eventuella tjänster hemma. I ärlighetens namn fundera på hur ofta du använder dessa tjänster som är subventionerade med Rot och Rut avdrag innan du nu kommer klanka ner på att det är en jätte bra avdrag. Det tillför inte Sverige mycket som jag kan se det och används inte av stora massan av befolkningen. Nästa fråga varför finns dom just där dom finns? Lika mycket svart meckande finns troligen i bil branschen som i bygg svängen. Men varför finns inte Rot avdrag för bilar? Eller fixning av datorer i hemmet? Tex.

En till sak man ska tänka på är att när köp kraften minskar vilket Sverige lever på i stort då minskar även inkomsterna till allt även staten och landet. Samt även till dom som äger butikskedjan eller liknade. Det är inte alltid bara ett plus att sänka lönekostnader. Som tv reklamen gjorde reklam för i våras var något fack förbund som tyckte att deras medlemmar skulle vissa solidaritet och gå med på lönesänkningar för att tänka på andra medlemmar för er som missat denna reklam.
Tänkte själv bara vad håller dom på med. Allt blir dyrare och dyrare och så har dom sån här reklam.

Nej jag säger det går inte att bromsa sig ur kriser utan man måste tänka om börja från början var börjar problemet. Samt inte ta mer stads lån och dra på sig stadsskulder det är en mycket kort siktig och dålig lösning som står sig surt lång tid efteråt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av *pettson*
Det fanns ett sånt företag.. eller ja det finns i teorin.
Men det har som allt annat spårat ur.
Där kunde handikappade, rehab eller liknande på gång tillbaka till arbete få ett jobb där man gjorde något för att sen slussas ut i livet. Man fick en anställning och slussades ut mot heltid och fullt ansvar för att sen ihop med kunnig personal få hjälp med att söka ett *riktigt* jobb.
Men det löste man galant upp ifrån regeringshåll när man beslutade att ALLA ska konkurrensutsättas, även samhall.
Tidigare hade samhall ansvaret att sysselsätta och rehabilitera. Idag är samhall ett vinstdrivande företag där man får lägga anbud precis som alla andra på arbeten.
Det betyder att samhall kör ut mat, städar och gör enklare jobb på vanliga anbudsförfaranden.
Samhall har idag endast dom som har det svårast. Resten är friska nog att söka egna jobb oavsett vad som gått fel eller är fel.
Man har i stort sett slutat ta emot folk med behov överhuvudtaget eftersom dom inte har några användningar för dom.
av 2444ever
Sharkbait skrev: Har denna tråd spårat ur totalt med tanke på TS?
Nja, tråden var aktuell 2011, sen kom det några få inlägg någon vecka sen, och då skrev @Andis lite allmänt om politik och detta:
Andis skrev:Ja tog tråden i en annan riktning då det kändes som ingen i tråden tyckte att bensin var för dyrt utan tyckte det var okej pris för att vi ska kunna hålla våran standard på samhället.

Så tyckte att vi kunde i stället titta på dom svarta hållen i allas våran ekonomi våra skattepengar vi betalar in :-)
och ingen opponerade sig då (istället blev det den första städade politikdebatten någonsin på ett Internetforum).
Användarvisningsbild
av erikn
Att den var städad beror på att trollen inte hittade hit pga rubriken...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]