Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConnyGronlund
Har ett resonansljud som hörs i kupén vid alla hastigheter. Ljudet ändrar frekvens från låg till högre när hastigheten ökar. Har eliminerat däckljuden då de har en annan frekvens. Också växellådeljud eftersom att resonansljudet är lika oberoende av vilken växel som används.
Har bytt hjullager runt om men ingen förändring på resonansljudet.
Ljudet hörs lika i främre sätena och bak lite mindre
Bilen har gått 35000 mil. Resonansljudet har kommit successivt men har inte ökat de sista 500 milen
Är det ett åldersproblem på en gammal 850GLT eller kan man göra något?
av ConnyGronlund
Glömde att beskriva att resonansljudet också har en vågform. Alltså vid en viss specifik hastighet går ljudet upp och ner. Kortare intervall i "vågen" när hastigheten ökas.
Skall kolla motorfästena.
av ConnyGronlund
Det "sjungande" resonansljudet har inget med motorvibrationer att göra konstaterades efter test på motorvägen.
Samma ljud om motorn är avstängd.
Från förarplats låter det som om ljudet kommer bakifrån men inte vilken sida.
Hjullager är bytta, yttre drivknutar renoverade, dock inte bytt drivaxelns stödlager.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Okej... Då låter det väl nästan som om någon broms ligger på lite grann.
Handbromsen brukar kunna låta ungefär så där när den börjar bli sliten. Prova dra lite i den (inte så du låser hjulen, givetvis) och lyssna om ljudet ändrar sig på något vis.
av ConnyGronlund
Har under ett halvår försökt lokalisera ljudkällan och har då även kollat att dra i handbromsen
Ingen skillnad. Farsan var Volvoreparatör så man har fått en del lektioner i felsökning.
Har legat bak med frugan som förare men inget resultat.
Det måste ha ngt med drivningen, hjulupphängningen eller kombination.
Man hör redan vid låg hastighet (rulla nedför backe) men är av högre frekvens vid hög hastighet (90-100).
Bilen har gått 35.000 med större delen på landsväg mellan Gbg o Avesta så ingen hårdkörning.
Lagerbyten o drivknutsrenovering gav noll resultat.
Har inte kollat motorupphängningen eftersom att ljudet är samma oberoende om motorn är igång eller inte (vid drift).
Ljudet vid tex 90 km är inte en konstant ton utan har en vågrörelse.
Svårt att förklara i text men har spelat in ljudet med Iphonen.
Kanske inte så lätt att urskilja i bruset. Men det hörs i bakgrunden.
Kan jag skicka den till dig? Epost?
av ConnyGronlund
Har beställt samtliga bussningar (motor o subframe).
Byte senare i veckan. Skall bli intressant att se (höra, känna) förändringen.
Återkommer
av M52TU
Trådlyft!

Hur gick det?
Jag har liknande problem. Resonansljud höger fram. Peakar vid 90-100 för att sedan avta. Ej beroende av varvtal.
av ConnyGronlund
Har nu blivit av med resonansljudet.
Har gjort flera åtgärder men tror att de 8 gummibussningar som har med motor och dess ram att göra var det som efter byte fick bort ljudet.
Varnar som tidigare forumsmedlemmar gjort att inte använda polybussning i övre motorfästet. Gummibussningen är bättre och dessutom billigare. Har provat bägge.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att gummibussningarna är bättre är svårt att hålla med om. Det blir ett annat typ av ljud med polybussning, helt klart. Till det bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra (personligen tycker jag till det bättre).
Visst, poly-bussningarna är dyrare än gummibussningarna, men sen kommer dom hålla minst 10ggr så länge också. En gummibussning kostar väl runt 60-70kr har jag för mig, polybussningen gav jag runt 300 för har jag för mig. Så slår man ut det så blir det inte så dyrt längre.
Har faktiskt aldrig hört om någon som slitit ut sin polybussning i övre motorfästet, så jag är nog villig att påstå att dom håller bilen ut.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]