Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagganE
Hej
Min gamla 740 verkar ha säckat ihop fullständigt. Det började ryka om den och temperaturmätaren stack upp på rött, jag slog av motorn och körde på fläkten för fullt direkt. Den var tom på vatten och när bilen svalnat så fyllde jag på, det läckte från vattenpumpen så jag har bytt pump. Bilen gick inte igång. Jag gav upp och bogserade upp den till en gubbe som brukar hjälpa mig med sånt jag inte klarar själv (vilket är det mesta då jag är fullkomlig nybörjare på allt vad gäller bilar). Nu säger han att anledningen till att bilen inte startade var att batteriet var slut, vilket iofs kan stämma för det var ganska skruttigt. Men sen säger han att topplockspackningen är sprucken och att anledningen att de nya packningarna vid den nya vattenpumpen går sönder hela tiden beror på att det blir ett övertryck pga trasig topplockspackning. Låter det troligt? Jag ser inget vatten i oljan eller dyligt. Jag har aldrig hört talas om något övertryck innan :/ Vad kostar det att fixa topplockspackningen och hur vet man att det verkligen är den det är fel på?

Jag vill verkligen inte behöva ställa av min pärla :(
Användarvisningsbild
av dalle76
Om du får igång bilen så kolla om det blir ett väldigt övertryck i expansionskärlet.När du har locket av och motorn på tomgång så kan du lukta i kärlet.Luktar det avgaser så har du en läcka mellan cylinder och kylkanal.
av MagganE
dalle76 skrev:Om du får igång bilen så kolla om det blir ett väldigt övertryck i expansionskärlet.När du har locket av och motorn på tomgång så kan du lukta i kärlet.Luktar det avgaser så har du en läcka mellan cylinder och kylkanal.
Tack för svar! Är det övertrycket som gubben pratar om? Som gör att det läcker vatten från den nya pumpen? Är det så man kollar om det är topplockspackningen som gått? Och borde det i så fall inte komma vatten i oljan då?
av rd350
Övertrycket uppkommer när motorns förbränningstryck sticker ut i kylsystemet genom den gångna toppackningen. Vatten i oljan får man bara när den går sömder mellan vattenkanal och oljekanal. Har du "stekt" motorn är packningen troligen sönder. Kolla noga så den inte varit så varm så plastkåpor och annat har börjat smälta, då är det motorbyte som gäller...
av MagganE
rd350 skrev:Övertrycket uppkommer när motorns förbränningstryck sticker ut i kylsystemet genom den gångna toppackningen. Vatten i oljan får man bara när den går sömder mellan vattenkanal och oljekanal. Har du "stekt" motorn är packningen troligen sönder. Kolla noga så den inte varit så varm så plastkåpor och annat har börjat smälta, då är det motorbyte som gäller...
Det bubblar upp vatten i expansionskärlet när bilen står på tomgång. Bubblar mycket och luktar. Är det topplocket då? Måste jag byta det eller går det fixa på annat sätt? Alla platstkåpor är intakta, det är vattenpumpen som läcker och vatten som bubblar upp i expansionskärlet när bilen är igång
Mycket går att åtgärda, men det kan finnas en kostnadsgräns.
Om en motor har blivit överhettad kan topplocket ha blivit skevt och det kan ibland hänga ihop med att topplockspackningen är trasig. Det är inte alltid lätt att säga vilket fel som kom först. Men dom hänger ihop i alla fall. Man kan plana topplocket, men det kanske kostar lika mycket som en begagnad motor? Det kanske är fullt möjligt att det räcker med ett begagnat topplock. Har inte din mekaniker föreslagit någon åtgärd och tänkbara kostnader?
Små garageverkstäder kan inte plana topplock, det krävs en mekanisk verkstad för det, men garageverkstaden kan förmedla jobbet till någon verkstad som kan.
Du får nog rådgöra mera med din mekaniker om han vill åta sig att gå vidare.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]