Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70D5 2002 aut 30400 mil. BSR st1 Nyservad med nytt bränslefilter. Nu har det hänt två gånger på 100 mil att bilen går ned i limp home när man gasar lite. Hade inne bilen hos dieselmeken i Aneby som rev tank rengjorde. Körde spridarna i provbänk vi bytte tankarmatur och pump samt satte dit en begagnad kamaxelpump. Det sistnämnda, kamaxelpumpen gjorde att bilen fungerade jättebra. Hela bränslesystemet rengjordes med ultraljud. Bilen gick ett år helt problemfritt men har börjat jävlas nu. Jag har slut på ideer om vad felet kan vara. Den drar normalt med diesel ca 0,65l/mil landsväg med 18". Kan det vara styrboxen som jävlas?

Min raio byter kanal automatiskt utan att den ska detta till andra kanaler typ ch4 till ch9 helljusindikeringen fungerar sporadiskt men det härör väl till DIM dessa två??
När jag läste ut felkoder på Volvo var det lågt bränsletryck aktiv kod samt kommunikationsfel med CEM aktiv. Dessa nollades men bränsletrycket har kommit tillbaka. Jag kan ju pressa upp bilen i 200km/h flera gånger i sträck och den drar bra men ibland när man bara fesgasar lite eller halvgasar kan den gå ned i limp-home. Köpte denna bil för att den skulle vara driftssäker men jag har under tre års tid haft massor med bekymmer. När vi mätt soppatrycket på tomgång och fullbelastning på Volvo ligger jag långt inom feltoleranserna. Jag tycker dock att detta kommer när det är typ ett streck efter halv tank på tankmätaren så det kan ju vara ejektorverkan som inte funkar till 100%

Någon som skulle ge lite tips och ideer om vad man ska gå vidare med???
Hur går den på tomgången, jämt och fint eller orolig?
Jag har en likadan bil som gått 39000 mil och jag har problem med bränsletrycket, vandrar mellan 250 till 500 bar på tomgången men inga felkoder och har aldrig gått in i limpmode.
Bara väldigt orolig på tomgången, jag misstänker bränsletryckregulatorn eller kanske någon spridare som läcker.
Drar normalt med bränsle och går i övrigt som den ska.
MANN är ju ett orginalfilter Volvo använder både Mahle eller MANN. Bilen ligger mycket stabilt på tomgången. Är lättstartad både varm och kall motor. När jag hade inne den förra året så har den börjat dra lite mer. Låg stadigt på 0,6l/mil men nu ligger jag på 0,65-0,70l/mil. Kör en´bart landsväg
Tog av täcklocket idag och såg att det var oljigt kring det två första spridarna vid passagerarsidan. Det var också lite diesel på motorblocket. Kan det vara spridarrören och packningarna som inte håller tätt och att det kommer ut liiiiiiite diesel där. Det är inga mängder, kanske en tesked. Ska jag köpa nya spridarrör och packningar till alla tycker ni och prova med det.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg