...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Camel skrev:
SEpaket skrev:/.../lagen har vi av en anledning. Antingen accepterar vi den eller så gör vi det inte. Visst, jag kan tycka att vissa sträckor har för låg hastighet och sannolikt är det också så som är fallet, men man må ändå respektera det.
I verkligheten är det många som inte respekterar lagen när det gäller hastighetsgränserna. De har en annan åsikt. Det kanske lagstiftaren borde ta till sig. Mer pedagogiska och rimliga hastighetsgränser kanske? Eller ökad övervakning, straff och piska? Bättre vägar? Eller strängare förarkrav och utbildning? Eller bara sunt förnuft...

http://www.trailer.se/news.php?id=9078
Två separata undersökningar visar att många lastbilschaufförer kör för fort. En visar att 70 procent av alla lastbilar med släp kör för fort och en annan att 40 procent av alla lastbilar bryter mot hastighetsgränserna.

http://www.dn.se/motor/nyheter/varannan ... -for-fort/
Mer än hälften av bilisterna kör för fort. Det konstaterade Motormännen som genomförde dolda hastighetskontroller på 19 platser runt om i landet.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.161684 ... rtsyndarna
Mellan åren 2009 till 2011 rapporterades drygt 350 000 fortkörare på vägar med högsta tillåtna hastighet från 70 till 120 kilometer i timmen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/satsn ... 426968.svd
På en timme i går kunde Stockholmspolisen bötfällda 15 personer för att ha cyklat för fort vid Götgatsbacken.
Som sagt var, det är möjligt att man borde skylta om en del sträckor eftersom man politiskt sätter för låga hastighetsgränser sedan flera år tillbaka. Bland annat har man nyligen sänkt hastigheten i Göteborg och den inofficiella förklaringen är att man vill öka körtiden för bilisterna så att kollektivtrafiken inte är så mycket långsammare. Förövrigt så blir man ifrånkörd av bussen på 70-80-sträckorna kring Göteborg.

Men bara för att många gör det så är det inte okej. Om en majoritet började köra berusade, hade du tyckt det var acceptabelt? Det finns i varje fall inte minsta anledning att blinka med helljus eller ge fingret åt någon som kör strax över tillåten hastighet och dessutom kör om och omöjligt kan flytta sig. Sedan får vi se på saken som så också att i dina rapporter så har man förmodligen mätt 1 km/h för fort och uppåt. En felmarginal på 5-10 är okej. Och det är inte många som ligger 130-140 på motorväg. Visst, på E6 finns en del, nästan samtliga av dessa har norska skyltar. När vi kommer upp i farter över 150 så anser jag att personen omedelbart borde portas från bilkörning permanent.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Den som kör för fort eller har en mer "aktiv" körstil är i regel mer koncentrerad på sin körning, värre är det med "söndagsbilister" som uppdaterar sin facebookstatus, sms:ar eller kollar sin mejl under färden...
Därmed inte sagt att jag själv blåser på som en idiot jämt och ständigt utan jag bara menar att det finns olycksrisker i alla läger och det gör detta till en diskussion som aldrig kommer att frambringa en klar vinnare oavsett hur länge det pågår.
Användarvisningsbild
av Camel
SEpaket skrev:Om en majoritet började köra berusade, hade du tyckt det var acceptabelt?
En rent hypotetisk fråga, men jag förstår vad du menar. Men min åsikt är ett klart nej till att köra berusad. I detta fall råkar min egen åsikt dessutom stämma med majoritetens åsikt både i undersökningar och i verkligheten. Hastighetsgränserna däremot accepteras inte i verkligheten, det visar verkligheten tydligt. På många vägar är de som följer hastighetsgränserna i klar minoritet.
Var jag står i frågan framgår kanske av några inlägg som jag gjort i annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&#p750426
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p750625
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p750416
av llesrof
joel80 skrev:Fast vem ska respektera vem här? Nu snackar jag inte om att slänga sig ut några billängder framför, utan i god tid så du praktiskt taget bara kan släppa gasen lite..

Säg att jag ligger i skyltad hastighet, 110km/h på motorväg.. kommer ikapp långtradare som ligger i 90km/h. Du kommer bakom i 130km/h, jag bedömmer att om jag släpper förbi dig kommer jag behöva bromsa in till 90km/h bakom lastbilen då vår mötespunkt blir just vid lastbilen.

Då anser inte jag att det är fel att jag går ut i vänster körfält för att göra en omkörning av lastbilen, trots att det då blir så att du får sakta in från dina 130km/h till mina 110km/h. Vem har mest rätt till vägen?
Enligt mig den som låg där först.. och så länge du inte är så pass nära att du behöver göra en inbromsning av kraftigare slag ser inte jag dig som ägare av vänster körfält.

Jag ligger själv där ute till vänster lite då också då.. och stör mig enbart på de som efter omkörningen inte flyttar sig, eller de som inte kan bedöma avstånd och går ut i vänster körfält för tidigt, trots att jag hade hunnit förbi utan att de hade behövt bromsa för framförvarande i höger körfält.
Mycket spekulation och antaganden. Den väg jag kör till arbetet bjuder på två tillfällen då omkörning medges på ett säkert sätt. Det är två stigningsfält. Det första, någon kilometer hemifrån, är glest trafikerat så där är det sällan några bilar att köra om. Det andra, två mil längre fram, är tätare trafikerat. Två vägar har just gått ihop och det är 2+1-väg och hastighetsbegränsningen är 100 Km/tim. Medelhastigheten är obegripligt låg, ofta strax under 80 Km/tim. Inbland till synes utan anledning krypkör man i 30 innan stigningsfältet börjar.

Detta gör att man utan vidare kan lägga sig i vänsterfilen och utan att överskrida hastighetsgränsen köra om en hel rad med bilar, speciellt som att jag på krönet skall svänga vänster. Ja, ända tills någon strax framför får för sig att, utan att kolla bakåt efter omkörande trafik i vänsterfilen, seglar ut och göra samma sak fast i 85 Km/tim. Det är inte okej tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej sånt är sjukt irriterande, och kan bli rätt farligt.. mina exempel var nog mest tagna från vanlig motorväg med 110-120km/h.. och där man i god tid innan man blir ikappkommen blinkar och svänger ut för att påbörja en omkörning, men där man under omköringen blir ikappkommen.
Ja, det är också irriterande. Min högst personliga åsikt är att man aldrig någonsin kan förvänta sig att någon skall överskrida hastighetsgränsen, inte ens vid en omkörning. Den som vill köra fortare än hastighetsbegränsningen får göra det på sitt ansvar och anpassa sig till övrig trafik. Fast oavsett så skall man ju kolla att det är fritt bakåt innan man kör om. Det är rätt lätt, som någon skrev, att bedöma om den där bilen som redan ligger i omkörning kommer att hinna ikapp mig eller inte. Sedan kan det ju vara smakfullt att fippla på när man kör om så att man inte utnyttjar HELA omkörningssträckan genom att snigla sig om när det finns flera bilar som också vill köra om. Detta är dock två skilda saker. När det bara är någon enstaka bil som vill köra om och det är glest mellan dem så är det ett väldigt själviskt beteende att ge sig ut framför i en egen omkörning som går långsammare. Detta beteendet upplever jag blir allt vanligare.
Folk som inte har koll på sin belysning... :-(O)

1. Kör med både dimljus (fram) och halvljus, samtidigt
2. Som har trasigt halvljus
3. Som inte har en distinkt halvljusbild:
3a : "Min bil saknar strålkastarrengörare, så jag kan köra med ett lager skit på mina strålkastare"
3b : "Jag har använt fel sorts lampor, så plasten i mina strålkastare är helt mjölkig, men det funkar ju"
3c : "Jag har bytt till Superdubper-extraAllt-Pirat-WannaBe-halvjus - fan vad det lyser!!"
3d: "Spolarvätska till strålkastarna, varför då?!"
3e: "Lite vatten i strålkastarhusen, det har ingen dött av"
4. Har pillat in H4-an men vridit flärparna fel, "så nu är mitt halvljus lodrätt istället för vågrätt"
5. Kör med tung last (släp) men fattar inte hur man ska ställa ned halvljuset.
6. Glömt dimljuset bak påslaget.

Snart är det höst.. Suckar!
offsider skrev:Att bränna på i 200 blås är inte bara olagligt, det är oansvarigt att bete sig så på svenska vägar. Vill man köra så fort, så finns det finfina vägar söderöver, alternativt köra på bana.

Jag håller oftast fartgränsen när jag kör, och jag stör mig faktiskt på att någon blåser om mig i de farterna. 100 km/h fartskillnad på bara ett par meters håll? Idiot!!!

Det spelar ingen roll, om just du faktiskt skulle vara en rutinerad och skicklig racingförare, framförandes en bil som är byggd för höga farter. Det finns massvis med mindre bra förare där ute, folk som vinglar till helt plötsligt, eller ska göra ett märkligt filbyte utan att ha uppsyn bakåt, exempelvis. Att då köra otroligt fort är riskfyllt, och det är just det jag stör mig på mer än något annat i trafiken. Folk som kör riskfyllt på ett sätt som påverkar andra. Ska jag behöva oroa mig, bara för att någon annan trafikant vill ha en kick? Köra asfort, eller kryssa mellan filerna med minimalt med avstånd eller utrymme, till exempel.
Lider du av moralpanik? :)
SEpaket skrev:Dessa jävla pappskallar som blåser på i 200 på vanlig motorväg skulle då inte få ha något körkort alls. Visst, jag kan tillstå att jag en eller annan gång hållit 5-10 km/h för fort på vägar med fartbegränsning över 70. Men 120 km/h på 110-sträcka är en sak, 150+ är en helt annan. Sedan är det så att om jag kör 115, lastbilarna i högerfilen håller 85-90 och jag håller på att köra om så får racerförarna snällt vänta tills dess att en lucka uppstår i högerfilen så jag kan gå in. Jag tänker inte trycka hårdare på gasen och göra åt bensin och dessutom riskera körkortet helt i onödan. Värst är dock alla lobotomerade idioter som bränner förbi 30-skyltarna i både 50 och 60. Det är så att i områden med farter under 70 så finns det mer risk för påkörningsolyckor för oskyddade trafikanter och då kör man banne mig inte för fort.

Noterbart är att jag både en och två gånger sett sådanadär moderna småbarnsföräldrar med Audi eller liknande som sätter upp miljoner skyltar i det egna villaområdet med texten "Lekande barn, kör sakta!", men när man kör i andras områden och det gäller andras barn så går det bra att hålla betydligt mer än vad som står på skylten.

Det är fullt möjligt att ni tycker jag är en bitter och sur jävel nu, men lagen har vi av en anledning. Antingen accepterar vi den eller så gör vi det inte. Visst, jag kan tycka att vissa sträckor har för låg hastighet och sannolikt är det också så som är fallet, men man må ändå respektera det. Kan man inte hålla hastigheten så borde man nog lämna tillbaka körkortet istället. Som ni vet har även jag anmärkningar på människor som kör alldeles för långsamt vid normalt väglag och visst är dessa en riskfaktor, men jag har sett bilar som gått av vägen i alldeles för höga farter och vacker syn är det inte.
Du sätter alltså gränsen för godtagbar hastighetsöverträdelse själv och den kan då alla andra följa om de vill för det är ju ok att köra över gällande hastighetsbegränsning, du skriver ju det ovan. Om du är själv på motorvägen utan någon annan trafik: kan du då kanske tänka dig att hålla 130 km/tim? Att köra för fort har ju med trafiksituationen att göra och för att bena ut en godtagbar hastighetsöverträdelse utan att drabbas av moralpanik så måste varje trafiksitution diskuteras var för sig. I rusningstrafik ligger jag oftast i högerfilen för det är ju inte lönt att gå ut i höger fil.

Jag har ju skrivit att jag inte har fortkörning som ett standardbeteende utan ett högst tillfälligt ryck jag kan få på motorvägen när det inte är tät trafik. Det är känslan av att ge motorn vad den tål och verkligen känna vad en bilmotor kan prestera. En del fattar inte vad föregående mening innebär för de har inte motorer i blodet som jag har.

Jo vi ska acceptera hastighetsskyltar och det gör jag sannerligen till 99% men det är de där tillfällena när jag bara tycker att nu får maskineriet fanimig visa vad det går för i någon kilometer.
Bosse9988 skrev:
SEpaket skrev:Dessa jävla pappskallar som blåser på i 200 på vanlig motorväg skulle då inte få ha något körkort alls. Visst, jag kan tillstå att jag en eller annan gång hållit 5-10 km/h för fort på vägar med fartbegränsning över 70. Men 120 km/h på 110-sträcka är en sak, 150+ är en helt annan. Sedan är det så att om jag kör 115, lastbilarna i högerfilen håller 85-90 och jag håller på att köra om så får racerförarna snällt vänta tills dess att en lucka uppstår i högerfilen så jag kan gå in. Jag tänker inte trycka hårdare på gasen och göra åt bensin och dessutom riskera körkortet helt i onödan. Värst är dock alla lobotomerade idioter som bränner förbi 30-skyltarna i både 50 och 60. Det är så att i områden med farter under 70 så finns det mer risk för påkörningsolyckor för oskyddade trafikanter och då kör man banne mig inte för fort.

Noterbart är att jag både en och två gånger sett sådanadär moderna småbarnsföräldrar med Audi eller liknande som sätter upp miljoner skyltar i det egna villaområdet med texten "Lekande barn, kör sakta!", men när man kör i andras områden och det gäller andras barn så går det bra att hålla betydligt mer än vad som står på skylten.

Det är fullt möjligt att ni tycker jag är en bitter och sur jävel nu, men lagen har vi av en anledning. Antingen accepterar vi den eller så gör vi det inte. Visst, jag kan tycka att vissa sträckor har för låg hastighet och sannolikt är det också så som är fallet, men man må ändå respektera det. Kan man inte hålla hastigheten så borde man nog lämna tillbaka körkortet istället. Som ni vet har även jag anmärkningar på människor som kör alldeles för långsamt vid normalt väglag och visst är dessa en riskfaktor, men jag har sett bilar som gått av vägen i alldeles för höga farter och vacker syn är det inte.
Du sätter alltså gränsen för godtagbar hastighetsöverträdelse själv och den kan då alla andra följa om de vill för det är ju ok att köra över gällande hastighetsbegränsning, du skriver ju det ovan. Om du är själv på motorvägen utan någon annan trafik: kan du då kanske tänka dig att hålla 130 km/tim? Att köra för fort har ju med trafiksituationen att göra och för att bena ut en godtagbar hastighetsöverträdelse utan att drabbas av moralpanik så måste varje trafiksitution diskuteras var för sig. I rusningstrafik ligger jag oftast i högerfilen för det är ju inte lönt att gå ut i höger fil.

Jag har ju skrivit att jag inte har fortkörning som ett standardbeteende utan ett högst tillfälligt ryck jag kan få på motorvägen när det inte är tät trafik. Det är känslan av att ge motorn vad den tål och verkligen känna vad en bilmotor kan prestera. En del fattar inte vad föregående mening innebär för de har inte motorer i blodet som jag har.

Jo vi ska acceptera hastighetsskyltar och det gör jag sannerligen till 99% men det är de där tillfällena när jag bara tycker att nu får maskineriet fanimig visa vad det går för i någon kilometer.
Nej, jag kör "ungefär" enligt skylten. 115 på min mätare är runt 109 i verkligheten, du vet felmarginal. Polisen i sin tur har en felmarginal uppåt på några km/h också innan det anses straffbart. Inom den gränsen kör jag. Det vill säga den juridiska gränsen, alltså fortfarande enligt lagens praktiska tolkning. Att lägga sig i 170 är en helt annan sak.

Nej, när jag är ensam på vägen, vilket aldrig händer, så håller jag fortfarande lagstadgad hastighet. Å andra sidan så håller jag mig då i högerfilen, det finns ju ingen anledning att hålla sig till vänster då.

Trafiksituation? Begränsningen sitter där som högsta tillåtna hastighet oavsett om du är ensam på vägen eller inte. Det fanns en tid då vi hade fri fart på vägarna, varför tror du man tog bort det? Det finns en anledning till att skyltarna sitter där.

Jaha, så du vill köra rally? Gör det då på bana så du inte riskerar livet på oskyldiga människor då. Vad tror du händer med en barnfamilj om du råkar sladda in i deras bil i 170 km/h? För varje km/h ökar skadorna vid kollision. Då kan alla jävla dårar som tycker det är kul att leka med bilar göra det på därför avsedd motorbana istället, så riskerar man bara livet på sig själv och likasinnade.

Min syn på saken är att antingen så följer vi samhällets förordningar eller så gör vi det inte. Man kan inte välja ut några lagar man vill följa, men strunta i andra efter behag. Hur mycket pengar tror du alla fortkörare kostar samhället varje år? Det är mängder av poliser, fartkameror och dylikt som skall till för att folk inte kan sköta sig, som skulle kunna användas till att utreda andra brott istället.

Enligt en person jag talat med på Vägverket (eller vad det nu heter numera) så beror en stor del av alla olyckor på att människor kör för fort. Det är ett stort samhällsproblem. Och då talar vi främst om idioter som ligger 150+ i hastighet.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 552
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]