Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Rådlös skrev:2444ever: Det är troligen inget större fel på den tången du visat i din länk, men den har inte dom "vanliga" kabelareorna. (Därav priset?) Den börjar med Grön, som är färgmarkeringen för 0,5 - 0,75 kvadratmillimeter. Sedan kommer Röd som är för 1,0 - 1,5 kvm. Och till sist Blå som är 2,5 kvm.
Köper du en "vanlig" tång med färgkoden Röd, Blå och Gul (6 kvm) så får du en tång som i många fall duger som en proffstång. En proffstång skall gå att kalibrera (ställa in presstrycket) och det gör dom flesta av den modellen. Den är inte heller anmärkningsvärt dyr. Under 300 kr. Talar vi om proffssammanhang så är det inget märkligt med tänger (dock inte till kabelskor) som kostar 10 gånger mer.
...
Hmm, länkade till fel i hastigheten, trodde dom bara hade en variant. Den jag köpt har röd, blå, gul, men exakt den verkar inte finnas längre, istället har de en förbättrad? verkar ha en inställning, kalibrering?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12675/
Har ändrat i tidigare inlägg också.
Användarvisningsbild
av MartinS
2444ever skrev: Hmm, länkade till fel i hastigheten, trodde dom bara hade en variant. Den jag köpt har röd, blå, gul, men exakt den verkar inte finnas längre, istället har de en förbättrad? verkar ha en inställning, kalibrering?
Den har jag använt i ~15år, fungerar helt perfekt.
Användarvisningsbild
av RödC30
Kul tråd, men det är väl också så att den här typen av kabelskor som diskuteras här blir allt ovanligare i våra bilar, på gott och ont?
Tips på hur man hanterar de nya kontakterna som sitter i våra bilar, det finns ju några olika typer, mottages tacksam!
Finns det bra verktyg som gör att man kan ta ut stift ur kontakthusen utan att förstöra dessa?

allt som oftast ser det ut såhär numera :
Bild
av Rådlös
Det blir mer och mer moderna kontakter med stift och hylsor i ett kontakthus. Det har ju den fördelen att det blir svårt att koppla fel, om man har satt stiftet på rätt ställe. Kontakthusen brukar vara så att dom passar också bara på ett ställe i hela bilen. Vissa stift och hylsor säljs dessutom billigt på t.ex Kjell & Co. Men något klämverktyg finns inte i lågprisbilvaruhusen.
Men priset på tänger för att klämma lösa stift, drar genast iväg upp i ett par tusenlappar. En negativ utveckling om man vill se det från hobby- och gördetsjälvmekanikerns sida. Även verktygen för att ta ur stift följer samma priskurva.
Eftersom det finns en uppsjö av olika stift, hylsor och kontakthus så finns det ingen enkel lösning på ett stiftuttagsverktyg. Men om man säger så här: Förr i världen var bläckpatroner i kulspetspennor ett tunt metallrör. Ett sådant skulle kunna vara lite av grundtanken med ett uttagsverktyg. Men sedan är det ju så mycket annat som skall stämma också, diametrar och godstjocklek mm, så det här blir ett i högsta grad teoretiskt resonemang. Men vet man kontakthuset och stiftens fabrikat och typ, så kan man gå till t.ex ELFA. Men var beredda på att det är dyrt! (ELFA lägger dessutom moms på alla katalogpriser)
av Kalltkaffe
MartinS skrev:
2444ever skrev: Hmm, länkade till fel i hastigheten, trodde dom bara hade en variant. Den jag köpt har röd, blå, gul, men exakt den verkar inte finnas längre, istället har de en förbättrad? verkar ha en inställning, kalibrering?
Är den i länken till för isolerade kabelskor? Står ju bara lödfria kabelskor, och ser inte på "tänderna" hur dom är formade riktigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kalltkaffe skrev:
MartinS skrev:
Är den i länken till för isolerade kabelskor? Står ju bara lödfria kabelskor, och ser inte på "tänderna" hur dom är formade riktigt.
Den jag har som ser ut som den på bilden är för isolerade lödfria kabelskor.
av rid54
Jag hade under en period förmånen att ha en rejäl verktygsväska till hands när jag hade jourtjänst på Banverket (länge sedan). Då passade jag på att göra lite bil-el-jobb. En metod jag gillade var oisolerade kabelskor, som klämdes med en "riktig" tång och sedan hade man en hylsa med krympslang för isolering. Klämning glappar inte, om det blir väl gjort. Lödning funkar givetvis också, men kommentaren om brott pga vibrationer tidigare i tråden är värd att notera. Det händer... En hel del modernare bilelektrisk installation tycker jag verkar utföras med minsta möjliga "plus" i trådarna, dvs inget alls extra i längd så det nästan spänner i kontakterna, det är en dum metod om man tänker driftsäkerhet och då blir kontakteringen extra viktig att den är rätt.
av Kalltkaffe
Tackar, då ska jag köpa en sån. :)

Får förklara lite mer, varför jag har tagit av isoleringen först från mina kabelskor, dels också för att få på krympslang i passande storlek, när man
klämmer isoleringen plattas den ut, och man får inte på en krympslang, bara en som är för stor, och då kläms inte själva kabeln åt något.

Så, eftersom isoleringen inte är ledande, och det finns inget inuti som är ledande, så är det väl bara att klämma med isoleringen på, sen ta bort den och dra över en krympslang istället? tycker det ser fult ut med klämda och utplatta gula/blåa/röda isoleringar, jag brukar alltid ha röda /svarta krympslangar till + och - så.

För min del vore oisolerade kabelskor bäst, men, man hittar ju knappt några sortiment, bara lösa, och de finns bara på internetbutiker. Varken M Mekonomen, Biltema eller diverse butiker har, bara isolerade. Det är ju just isolerade man hittar i varje hörn. Så därav är jag lite tveksam till oisolerade.
av Rådlös
Du har någon sorts fel ingångsläge i din uppfattning om hur det skall utföras eller se ut. Du gör naturligtvis som du själv vill, men jag ger dig ett råd: Sök aldrig något jobb där det ingår elektriska montage, oavsett om det gäller nätansluten eller svagare spänningar som bilar eller elektronik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]