- fre 01 nov 2013, 18:13
Hej!
Tänkte lämna en liten story från mina bekymmer. Drog i en ganska hög mittrefug och bärarmen gick av osv.. Allt fixades på Volvo genom försäkringen och det var inga knussligheter där utan de bytte bärarm osv. När jag hämtade ut min bilen så känner jag att det vibrerar som ni beskriver, vid gaspådrag och vid 90-100 och det är inte lite heller. Åker tillbaka till verkstaden som vill att jag ska slänga på vinterdäcken för att utesluta att det är däcken som det beror på då dem var ganska så slut. Sagt och gjort, bilen vibrerar likt förbannat. Åker tillbaka till verkstaden och de byter drivaxeln på vänster sida(där smällen var), en ny framvagnsinställning görs och jag hämtar ut bilen(vid detta tillfälle kan man juh fundera på om dem verkligen testat bilen en längre sträcka än bara runt gården). Likt förra gången så vibrerar den lika mycket, in med bilen igen och de felsöker och kommer fram till att de testar att byta drivaxel även på höger sida. Givetvis så får jag stå för högersidan själv, vilket jag självklart förstår eftersom det inte var där smällen tog och efter hjulinställning så ställs det tillbaka till "normala" vinklar igen, dem fixar en bra deal och är väldigt tillmötesgående (ska väl säga att vid närmare eftertanke så kanske det inte är så konstigt då min dåvarande flickvän övningskörde med min bil och drog i ganska så hårt i en kantsten, där blev man nästan tårögd ska jag erkänna då bilen är min ögonsten och egentligen inte ens ska få övningsköras med :), och kanske inte heller av en tjej i 27 års ålder har kommit på att det är en ganska rolig bil att köra) Men för att återgå till ditt/era problem så kan det vara att drivaxlen/drivaxlarna är slut. På min S60 T5 -07 och några år bakåt och framåt så är det ett känt fel från tillverkarna att dessa brukar krångla, dessutom så är det även motorfästena som är kända fel på dessa bilar som föregående talare har föreslaget. Hoppas att jag kunde bidra med något vettigt!
/Björn