Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Allinug skrev: Jag har ju bara kört sista årsmodellen av 240, så det är den som jag uttalar mig om. 240:n tillverkades ju under väldigt lång tid och under 20 års tid är det ju många andra förutsättningar som också spelar in.
Den senaste modellen jag körde var en sprillans ny 240 Classic. Den körde jag taxi med i några månader i slutet av 1993, med manuell låda, jag förundras fortfarande över hur snål droskägaren var...
av SEpaket
Om man ser det ur ett strikt användarperspektiv, det vill säga komfort, prestanda, användbarhet etc. för pengarna så faller mitt val på 850. Betydligt högre komfort än i tidigare bilar, en stark och trevlig 5-cylinders motor under huven istället, men samtidigt så är det fortfarande en Volvo i den meningen att karossen är fyrkantig och ger bra innerutrymmen, det går att byta glödlampor och liknande utan att demontera hela bilen och så vidare. Och jämfört med andra sedanmodeller (såsom 940) kan man faktiskt fälla baksätet även i sedanmodellen på 850. Det känns som att man har tagit det bästa från tidigare modeller och sedan adderat det bästa från framtidens moderna bilar och låtit det mötas. Sedan kan jag tycka framhjulsdriften är tämligen värdelös ibland av den anledningen att om det släpper så släpper det, man kan liksom inte korrigera med gasen i en sådan bil. Å andra sidan är vinteregenskaperna i 850-serien utmärkta.

Sedan vet jag att merparten aldrig kommer acceptera en framhjulsdriven bil som Volvos bästa. Men komforten jämfört med 940n är faktiskt märkbart bättre. Och motorn är trevligare.
av rid54
Jag var snubblande nära att nämna 960 (964), eftersom det är en komfortabel och mycket körbar bil, men när jag jämför den med 164 (som jag nämnde tidigare) så hamnade den snäppet efter pga sin högre komplexitet. "Bäst" är ju ett rätt personligt betyg :D Men 964 är bakhjulsdriven och multilink-bakvagnen är inte alls dålig ur komfortsynpunkt...
av *pettson*
850 serien. Lika enkel som 240. Gott om utrymme om man tar sej tid att förstå hur man skruvar. Gott om plats lång eller kort. Smal eller överviktig/biffig.
Som sagts det bästa från det förgångna, gamla 70 serien går också utmärkt. Nåt man sabbade i N serien när man vek in takstolparna. Då dog det för oss långa bredaxlade.
Användarvisningsbild
av Perc
Tycker att första 70-serien smäller högre än 850. Det är ju ändå en förfinad 850, med en hel massa förbättringar utan att tillföra någon nämnvärd nackdel annat än en krånglande elhisspanel. ;)

Jag är själv bredaxlad och lång och tycker att V70N var ett steg tillbaks rent utrymmesmässigt. Men den är ändå bredare än Skodan jag kör nuförtiden, så man vänjer ju sig.

På längden är ju V70N en katastrof i dålig packningsgrad. Lång motorhuv, fet instrumentbräda och sluttande vindruta. Snyggt och maffigt att sitta bakom, men man sitter långt bak i bilen och det blir inte mycket plats över för baksätespassagerarna.
Användarvisningsbild
av Allinug
MartinS skrev:
Allinug skrev: Jag har ju bara kört sista årsmodellen av 240, så det är den som jag uttalar mig om. 240:n tillverkades ju under väldigt lång tid och under 20 års tid är det ju många andra förutsättningar som också spelar in.
Den senaste modellen jag körde var en sprillans ny 240 Classic. Den körde jag taxi med i några månader i slutet av 1993, med manuell låda, jag förundras fortfarande över hur snål droskägaren var...
Ja, vad ska man säga... Det måste ha varit något problem med just den bilen. Tråkigt!
av Droopy
måste säga Volvo 850, fan den roligaste volvon jag någonsin ägt, och det bästa bilköpet någonsin ( kostnadsmässigt ) köpte den för 115k 1997 sålde den 9år senare för 22k, la ut ca 35k i rep/service ( servar själv ) på de 9åren.
Användarvisningsbild
av Perc
SEpaket skrev:en stark och trevlig 5-cylinders motor under huven istället
Jag inser att jag redan skrivit i tråden, men jag måste inflika att en femburkars volvo inte blir "stark och trevlig" förrän man sätter en turbo på den.

Alla volvo borde ha turbo. Äh, alla bruksbilar borde ha turbo.
av para
XC90 är väl en given vinnare
av SEpaket
Perc skrev:
SEpaket skrev:en stark och trevlig 5-cylinders motor under huven istället
Jag inser att jag redan skrivit i tråden, men jag måste inflika att en femburkars volvo inte blir "stark och trevlig" förrän man sätter en turbo på den.

Alla volvo borde ha turbo. Äh, alla bruksbilar borde ha turbo.
Uppenbart har vi olika referensramar. Jag tycker den är fruktansvärt mycket piggare än 940n. Och andra äldre Volvomodeller. Turbo är oerhört överskattat, det står i bästa fall 120 km/h på skylten och jag har aldrig saknat några hästkrafter trots att jag nästan enbart kör landsväg/motorväg med tillhörande omkörningar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]