Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:För att toppa det hela skall tjänstebilsföraren idag åka runt med ett varv eltejp på fälgarna.
Vad menar karln var det första jag tänkte. Sedan blev det nästan en ROFL när jag kom på vad du menade. :mrgreen: :-)))))
Vet inte. Man kommer alltid behöva någon sorts expertis för att reparera en bil (om man nu inte kan mycket själv). Vet att i dagens kredit samhälle så lånar folk mer för att ha nya saker ständigt. Men det finns de som inte spenderar pengar hur som helst utan tar hand om sina prylar och förlänger dess liv så mycket som möjligt. Bilverkstäder kommer väl alltid att behövas, att de får det lite svårt är klart då trender kommer och går, men nog tror jag att bilverstäder kommer att finnas i framtiden. Hur hållbart är det för miljön att skrota bilar höger och vänster?
Senast redigerad av 1 OscarT, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
Kompis som har bilverkstad köpte ett diagnosverktyg...
18tusen kosta det...begränsat antal användningar...
då han blev i behov att uppgradera det så hade modellen
slutat säljas och supporten lagts ner så där står han med ett
dyrt obrukbart diagnosverktyg.
Finns säkert någon hackad programvara tanka från nätet men
...
av rid54
Det är kanske här problemet ligger.... 18kkr är visserligen inte mycket för Mekonomen, men för en oberoende fåmansfirma är det inte försumbart. Det är ju vissa andra pålagor för företagare här i landet.... Blir verktygen dessutom efterhand mer "märkesspecifika" blir det ju svårt att kunna hålla igång en liten rörelse om man inte nischar hårt på däck, avgas, glas eller så. Eller går upp i en kedja, men det är kanske inte drömmen för alla.
Att tro att arbete handlar om drömmar är nog rätt farligt, det är rätt få som jobbar med sitt drömjobb.
Tyvärr kan man ju inte sätta upp spelreglerna heller, det enda man kan välja eller göra något åt är sin egen arbetsinsats, antal timmar man väljer att jobba alltså, och hur mycket man ska/vill eller i värsta fall måste ta ut i lön.
Och går det inte att få ihop ekvationen så är det en bristfällig affärsidé tyvärr.
av rid54
Självklart. Sådant är livet nuförtiden... Men att vara en duktig felsökare/reparatör är en talang, som kombinerat med kunskap gör en yrkesutövare som kan ge kunderna värde för pengarna. Att ta bilmekarjobbet bara för att man ska ha ett jobb är kanske inte den optimala lösningen för någondera parten, även om det är så det ser ut numera. Jag tycker det är trist att det finns mindre plats för drömmarna och talangerna vartefter de stora elefanterna tar över, men det betyder ju inte att jag tror på att vrida tiden tillbaka. Alltså, som jag sa, eller försökte säga i början: det blir svårare för bilverkstäder av typen "fixar allt" framöver, eftersom märkesmystik och storskaliga lösningar kommer att vara det dominerande.
av umekille
Felsökning av bilar som har problem blir svårare och dyrare.
Där kommer den lilla verkstaden få det besvärligt.
Att hålla sig "up to date" som mekaniker på en allround
verkstad fungerar inte idag utan nyare bilar kommer
inte passera dennes portar,utan där är det märkesverkstaden
med dyra avgifter som gäller...Ofta i dag skrotas fina bilar
som skulle gå många mil än men verkstadskostnaden för den
blir för hög /plånboken hos ägaren.
Hemmaskruvning svårare då ofta specialverktyg/diagnosapparater krävs.
av *pettson*
umekille skrev:Felsökning av bilar som har problem blir svårare och dyrare.
Där kommer den lilla verkstaden få det besvärligt.
Att hålla sig "up to date" som mekaniker på en allround
verkstad fungerar inte idag utan nyare bilar kommer
inte passera dennes portar,utan där är det märkesverkstaden
med dyra avgifter som gäller...Ofta i dag skrotas fina bilar
som skulle gå många mil än men verkstadskostnaden för den
blir för hög /plånboken hos ägaren.
Hemmaskruvning svårare då ofta specialverktyg/diagnosapparater krävs.
Felsökning av nyare bilar som har problem är svårt och har varit så i 10år. Dom har nämligen inga fel och märkesteknikerna vet inte vad som är problemet i slutändan när dom kör uteslutningsmetoden på sina chansartade byten.
Men egentligen är det inte svårare nu än förr att felsöka en bil om man VET hur den fungerar. Vilket 9 av 10 tekniker inte vet till fullo, dom drillas inte hela bilens teknik för att se ett samband.
Sen är det visst så ibland att en del kräver programmering på märkesverkstad. Men dom flesta problem går att komma runt utan problem utan att besöka märkesverkstan och programmera en ny modul.

Det många bilar skrotas för idag är absurda reservdelskostnader. Det är inte rimligt att ett renoverat topplock till en normal 2 liters diesel kostar 30.000 plus arbete.
Eller att ett byte av en havererad normal 2 litersdiesel kostar 60.000 inkl beg motor. Inte när bilens värde är 60.000 på sin höjd. Eller för all del t.ex Subaru som jag var i kontakt med för nåt halvår sedan, där ett byte av en havererad dieselmotor skulle kosta 110.000 med ett shortblock..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]