Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
jag har precis bytt motor i min 745 16v -89
allt fungerade bra till en början, men på vägen hem började bilen låta som grenrörspackningen börjat ge sig.
kollade packningen när jag kom hem o den va hel, startade o det värka som det inte e komp på alla cylindrar? :o

kolla videon o säg vad ni tror?

http://youtu.be/i8MImNXdLZE
[youtube]
[/youtube]
av roh66
Hej zamme!

Tja va ska man gissa på här tro?
Lite svårt få grepp på hur den gikk på tomgång och även konstat vartal typ 2000 rpm.
Låter som misständning.
Men framför allt så måste du säkerställa att kamremmen är på märkena.
Kolla oxå kamdrevenas rörpinnar.Det kan va så att drevena inte sitter rätt i förhållande till kamaxeln.
Är allt lungt på kamsidan så får du felsöka på tändningen tycker jag.
Gör även ett komptest.
Tycker det låter lite mycket från remmen på filmen. Kanske nött vevaxeldrev? Har remmen rätt spänning?

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
roh66 skrev:Men framför allt så måste du säkerställa att kamremmen är på märkena.
Kolla oxå kamdrevenas rörpinnar.Det kan va så att drevena inte sitter rätt i förhållande till kamaxeln.
Kolla på "min" tråd Kamremsbyte B234F där finns bilder på märkningarna, lita inte på märkena på remskivan!!!. Min remskiva hade gått sönder så märkena satt fel.
roh66 skrev:Tycker det låter lite mycket från remmen på filmen. Kanske nött vevaxeldrev? Har remmen rätt spänning?
När jag aatt ihop min (har också en B234F) lät det precis som något låg och skavde någonstans under kamkåpan. Det var "bara" kamremmen som var för hårt spänd. Kan inte höra på din video på jobbet (etniska regler, Amerikanskägt företag). Ska kolla när jag kommer hem. Det är inte mycket plats mellan kolven och ventilerna på B234F. Har du otur kan du ha krökt en ventil, om en kammaxel kommit en kugg fel,

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av zamme
kamremmen nollades när den sattes dit o var nu fortfarande nollad, så det e ju bra där.
jag gjorde ett komp prov idag o fick:
cylinder 1: 12,5 kg/cm2
cylinder 2: 1,5 kg/cm2
cylinder 3: 1,5 kg/cm2
cylinder 4: 12 kg/cm2

jag tror det e toppapackningen som e gången, det gör även min kompis. så jag ska riva toppen o kolla om det e toppapackningen som e problemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
zamme skrev:jag tror det e toppapackningen som e gången, det gör även min kompis. så jag ska riva toppen o kolla om det e toppapackningen som e problemet.
Det är ganska troligt att packningen "är blåst" mellan 2-an och 3-an, kan dock vara annat. Kolla noga om toppen behöver planslipas, det är bättre att slipa en gång för mycket än att "chansa" och kanske få "göra om" samma jobb om några månader. När du har av toppen, vrider du motorn så alla kolvarna står på samma höjd. Häll sedan bensin (c:a en dl eller så) i cylindrarna, lika mycket i alla. Är kolvar och ringar Ok stannar bensinen kvar ett tag. Skulle det försvinna på en gång i någon/några, är det problem.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av zamme
lennarte skrev:
zamme skrev:jag tror det e toppapackningen som e gången, det gör även min kompis. så jag ska riva toppen o kolla om det e toppapackningen som e problemet.
Det är ganska troligt att packningen "är blåst" mellan 2-an och 3-an, kan dock vara annat. Kolla noga om toppen behöver planslipas, det är bättre att slipa en gång för mycket än att "chansa" och kanske få "göra om" samma jobb om några månader. När du har av toppen, vrider du motorn så alla kolvarna står på samma höjd. Häll sedan bensin (c:a en dl eller så) i cylindrarna, lika mycket i alla. Är kolvar och ringar Ok stannar bensinen kvar ett tag. Skulle det försvinna på en gång i någon/några, är det problem.

Mvh
Lennart
jag tackar för tipsen, o ska kolla toppen noga när jag tar av den.
Användarvisningsbild
av zamme
för ni som vill veta vad det va som va felet, så va det toppapackningen som var blåst mellan 2 o 3 ans cylinder.
så nu ska toppen in på slipning o sedan monteras tbx.

e det non som vad vad man ska ha "i mellan" topparna, alltså mellan delen som ventilerna sitter i och delen tryckarna o kammarna sitter i?
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]