Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kesv9087
var ute och körde idag och så kom där kylarväskenivå låg i displayen och när jag öppnar och kollar så ser det ut på det här sättet. Vad kan ha hänt ?

bilen är en 04a V70 D5 AUT med 23000 mil på mätaren och kammen är bytt vid 15100 mil.

http://feedr.se/upload/1-IMG_1289.JPG
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det där ser inte så bra ut, Kör inte en meter till med bilen innan det är åtgärdat skulle remmen hoppa av så har du ett totalhaveri i din motor.
av Kesv9087
Det hade jag inte tänkt göra. Men hur kan en vattenpump haverera på det här sättet aldrig hört eller set det något liknande innan ?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Kesv9087 skrev:Det hade jag inte tänkt göra. Men hur kan en vattenpump haverera på det här sättet aldrig hört eller set det något liknande innan ?
Att remmen rört sig utåt tyder på att vattenpumpaxeln inte sitter centrerad längre pga slitage, Hade remmen flyttat sig sådär och du inte hade haft kylarvätskeläckaget skulle jag gissat på att remspännaren hade blivit dålig.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Man bytte inte vattenpumpen i samband med rembytet, eller?
Många som förespråkar att man ska strunta i pumpbytet, kanske göra det istället vartannat rembyte. Men där ser man hur det kan gå om det vill sig illa.
Nu har du ju haft en otrolig tur som fick reda på haveriet pga läckaget.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]