Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Jag hittade följande i en diskussion på ett Subaru-forum:

"Har man detta extraknack är det inte normalt och bottnar i att en misständning förekommer mer eller mindre frekvent. Orsaken till detta kan vara t.ex. en defekt injektor/ högtrycksventil-pump. När motorn går ojämnt korrigeras detta med olika insprutningsmängd till alla injektorer för att få jämn motorgång. Låg/hög kompression på en cylinder kompenseras på samma sätt. Motorstyrdonet försöker fixa detta genom den kalibrering man ibland hör på tomgång. En mer omfattande manuell sådan kan genomföras på verkstad. Många upplever att efter en dylik kalibrering på verkstad går motorn mjukare samt låter mindre. En modern diesel har flera insprutningspunkter per kompressionstakt, en stor samt flera stycken både före och efter tändningsläget. Endast en auktoriserad Subaruverkstad kan med sitt instrument kontrollera om någonting ligger utanför fabrikstoleransen"

"Sen ska vi inte glömma att denna motorn kalibrerar in sig vid tomgång. Konsekvensen är att det låter apa emellanåt om man låter den stå på tomgång ett tag. Dock kan AC:n även spöka till det när den kickar in."

"Vanligast är en injektor som inte hänger med och då knackar den cylindern som... :twisted:"

"Jag beskrev just detta i mitt tidigare svar...en automatisk inlärning som ECU initierar själv men att verkstaden kan göra en mer omfattande inlärning med sitt instrument."

"Hade bilen inne idag och dom laddade in ny programvara och kalibrerade om spridarna! Nu går bilen bra o e stark igenom hela registret"

Fungerar det på samma sätt på Volvomotorer kanske? Jag tänker på det här med omkalibrering av enskilda spridare.
av M52TU
Spikar kanske inte är rätt ord?

Knattret som man förknippar med dieselmotorer uppstår när den första mängden diesel som injekteras förbränns väldigt fort.
Det sker då en snabb tryckstegring (och temperaturen stiger såklart också) som ger upphov till det karaktäristiska ljudet hos en dieselmotor.
Efterföljande mängd diesel som förbränns "brinner" allteftersom det sprutas in i cylindern.

För att minska detta (o)ljud använder man sig av pilot insprutning, detta innebär att en mindre mängd diesel sprutas in tidigt, den mindre mängden ger upphov till en snabb, mindre tryckstregring, som dock åstadkommer en tillräckligt hög temperatur för att efterföljande del av insprutningen ska antändas direkt.

Post-injektion används ofta i avgasreningssyfte, tex för att höja avgastemperaturen för rening av partikelfilter.

Vad som skulle kunna orsaka oljudet har jag ingen aning om, men som någon nämnt tidigare kan man kanske gissa att det rör sig om ett spridarproblem.

Kalibrering av insprutningstid sker för att kompensera för skillnader i slitage och produktionstoleranser. Mig veterligen görs det genom att titta på signalen från vevaxelgivaren, det går att läsa ut accelerationen av svänghjulet från varje enskild cylinder.

Kör man startgas i en dieselmotor kan man få något som påminner om spik/knack i en bensinmotor.
av Tors1
Da prvade jeg å dra ut en og en kontakt på spridarne i från regreim mot høyre. Det låt helt likt på 1, 3 og 5-te dyse. Men på dyse 2 og 4 så stoppet motoren tvert! Hva er konklusjonen da? Er dyse 1, 3 og 5 kass?

Bilen går som en skit etter denne testen og "Motorservice erfordras" lyser opp. Har bilen gått i nødmodus?
av osla
en dieselmotor kan inte spika, spikar gör en bensin motor med fel inställd tändning och/eller för snål bränsle luftblandning. en diesel kan inte få för mycket luft i princip, den suger in så mycket luft den bara kan, och har man turbo så trycker man bara in extra mycket luft, finns ingen bränsle/luftblandning i en diesel motor.
när en diesel börjar knacka eller de ni kallar det spika brukar oftast vara en eller flera spridare som har fel öppningstryck eller är sliten så det börjar droppa ner bränsle i förbränningsrummet, och inte sprutas in i en fin dimma. ungefär så iaf

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.