Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#774857
Stor risk att det bara blir aut i T5. Den står för så stor del av försäljningen på T5. Sista åren såldes ju S40/V50 T5 enbart med aut.
av perhall
#775050
Bra poäng att vilja ha en rå bil. Femserien, BMW, i de två senaste generationerna, kanske även e39, är så tyst, stor, bekväm etc. att körupplevelsen blir klart distanserad. Den är inte mycket roligare att köra än en V70, Passat, E-klass etc. Treserien är MYCKET roligare, men också klart bullrigare, en hel del trängre, mindre bekväm fjädring etc. Överväger faktiskt en mindre bil nästa gång just för att få mer körnärvaro...
Användarvisningsbild
av Vojje
#775655
XC90_Executive skrev:V40 T5 har redan 254hk original :wink:
254hk är väl ok, men det är ju inte lika många kw och hur många Nm kan den prestera? 250 till 300Nm, kanske. Hmm ??:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
#775672
T5:an har 360nm, helt ok i en så pass liten bil,
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#775676
V40 T5 går riktigt bra! 6,1 till 100 enligt Volvo och det känns definitivt som den kan matcha den tiden. I sportläget är den väldigt "på" också. Synd att den inte har växelpaddlar bara, för det tror jag hade passat bra.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#775766
Blanda inte ihop motorerna nu, det räcker med att Volvo har gjort det.
Manuella lådor kan vi nog glömma till 5/6-cyl bensin tyvärr. Vilket är tråkigt då automaterna kanske är lite utdaterade. Hösten kommer väl att avslöja lite dock...
av perhall
#775821
Vi får hoppas att även 5-/6-cyl bensin får den nya åttastegade som kommer att göra underverk för förbrukning, prestanda och körglädje. Och kanske lite för komforten (måste dock säga att volvos sega sexstegs på något sätt är mer harmonisk än BMW:s åttastegade som växlar rätt hektiskt ibland...). Risken är väl att om Volvo planerar fasa ut alla 5-/6-cyl inom 2-3 år så skiter de i att koppla nya låadn tilll... nu har ju merca kommit med en niostegad så volvos är klart på efterkälken.
PH
av euroman
#776546
perhall skrev:Vi får hoppas att även 5-/6-cyl bensin får den nya åttastegade som kommer att göra underverk för förbrukning, prestanda och körglädje. Och kanske lite för komforten (måste dock säga att volvos sega sexstegs på något sätt är mer harmonisk än BMW:s åttastegade som växlar rätt hektiskt ibland...). Risken är väl att om Volvo planerar fasa ut alla 5-/6-cyl inom 2-3 år så skiter de i att koppla nya låadn tilll... nu har ju merca kommit med en niostegad så volvos är klart på efterkälken.
PH
Riktigt tråkigt om dom tänker fasa ut T5 motorerna riktigt nöjd med min v50 t5 riktigt stark på lågavarv och även i stan behöver man inte växla lika ofta heller, Sen går det ju inte undkomma ljudet :D DOck är det väll antagligen för att den släpper ut för mycket eller liknande :/
Användarvisningsbild
av Perc
#777582
Volvos problem är framhjulsdriften och den tvärställda motorn. Det är helt enkelt inte lika bra tillgång på automatlådor, särskilt inte när man har en diesel på över 200 hästar och 500Nm. Konkurrenterna har oftast bakhjulsdrivet, eller fyrhjulsdrift med rakställd motor som Audi. Det finns mer plats att få in en biffig låda och även en större marknad. Alla har ju den åttastegade ZF-lådan numera, även små fjuttbilar som BMW 116d.

VW och Skoda har ju iofs dieslar på upp till 170hk och även bensinsexor på runt 250-300 hk, men dessa har sexstegade DSG.

Det dröjde ju till långt efter millennieskiftet innan japanerna började sälja dieselbilar med automatlåda. Jag snackade med en säljare på Toyota som påstod att "det inte finns automater som håller vridet". Skitsnack kan tyckas eftersom Volvo kört med dessa lådor sedan 850 T5 kom (och senare även D5 m fl) men japanerna har väl högre krav på driftsäkerhet och sen är det väl ändå ganska få japsköpare i Europa som väljer automat. Kan Volvo däremot inte erbjuda automat i alla modeller så skrattar kunderna och går ut.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]