Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasten
ca kl 8 -kl 12 har jag en utbyggnad från växellådan så där är det 10-15mm spel att lirka in något så detta måste vara ett knep som funkar på manuella lådor men inte på automatare.
av *pettson*
Gasten skrev:ca kl 8 -kl 12 har jag en utbyggnad från växellådan så där är det 10-15mm spel att lirka in något så detta måste vara ett knep som funkar på manuella lådor men inte på automatare.
Du kör in den kl 5... låter spetsen peka kl 10.. Du är alltså på höger lägre sida av drivaxeln. Du är under utbyggnaden. Använder samma verktyg och metod.
hej! hade isär mina drivaxlar för ett år sedan på min 850, bytte damasker mekonomens tillverkare spidan.redan efter ett år är det sprickor i gummit,måste byta till sommaren.jag har varit i kontakt med butiken,till svar fick jag att dom bör smörjas inn,kan detta stämma.om det är fler som har bytt damasker utav mekonomens spidan,kolla o hör gärna av er.
av *pettson*
meckar Lasse skrev:hej! hade isär mina drivaxlar för ett år sedan på min 850, bytte damasker mekonomens tillverkare spidan.redan efter ett år är det sprickor i gummit,måste byta till sommaren.jag har varit i kontakt med butiken,till svar fick jag att dom bör smörjas inn,kan detta stämma.om det är fler som har bytt damasker utav mekonomens spidan,kolla o hör gärna av er.
Smörjas in?... Hoppas det var ett skämt från butikens sida. Glöm det direkt. Om smörjning vore en nödvändighet skulle 99,99% av vagnparken bara spricka o dö. Dom innehåller dessutom fett och gummit är inte helt tätt, fettet går ut i gummit med tiden.
En damask är underhållsfri, bara att inse att det är ett billigt skitmaterial för dyra pengar och inget annat.
Men om jag vore du så skulle jag skriva en rad till Spidan för att ifrågasätta varför det blev så? Se om dom svarar dej med att dom bör smörjas in eller om dom också undrar? Det är ju så att en tillverkare kan inte bli bättre på nånting om inte några klagomål kommer in. Tyvärr verkar det absolut inte som om butikerna ens funderar på att bemöda sej med att gå vidare med informationen, dom ägs av kedjor som i sin tur inte bemödar sej. Förmodligen beror det på att 9 av 10 köper en ny sats och monterar utan att fråga eller säga nåt. Då kan man ju hålla på i samma stil och bara tjäna pengar på det.

Kontaktperson för sverige finns på nedanstående länk
[email protected]
tjena! jag skall ta ett snack med mekonomens huvudkontor,angående dessa spidan damasker.gött när man får lite respons av pettson.jag har kvittona kvar ,även förpackningarna.för två år sedan bytte jag en bensinslang,från mekonomen,höll inte ens tiden mellan besiktningarna.butiken va väldigt frågande,hade aldrig varit med om dett .ringde till huvudkontoret ,ställde frågan om bensinslangen,trot eller ej ,vi har haft problem med en viss slang från en leverantör,fick jag till svars.det känndes gött o höra.
av shuu
Jag vill bara meddela att jag har satt ihop min bil nu igen! Blev en knut från biltema och en från skruvat och måste säga att jag blev lite rädd när jag öppnade kartongen från skruvat och såg massa metallspån kvar på gängorna, kändes lite 2nd hand om man jämför med biltema knuten, fick dessutom med en extra bult som inte passade...
av *pettson*
meckar Lasse skrev:tjena! jag skall ta ett snack med mekonomens huvudkontor,angående dessa spidan damasker.gött när man får lite respons av pettson.jag har kvittona kvar ,även förpackningarna.för två år sedan bytte jag en bensinslang,från mekonomen,höll inte ens tiden mellan besiktningarna.butiken va väldigt frågande,hade aldrig varit med om dett .ringde till huvudkontoret ,ställde frågan om bensinslangen,trot eller ej ,vi har haft problem med en viss slang från en leverantör,fick jag till svars.det känndes gött o höra.
Låt mej gissa? Det stod GATES på slangen?..
Jag höll på att få motorbrand nämligen. Slang 2dm inköpt på autoexperten. Bränsleslang max 10bar, körd på 3,5bar i tre dagar och slangen blåste upp sej som en ballong och sprack när jag körde i stan, som tur var så hade jag inte hunnit så långt så turbon var inte glödhet. Hade den varit det, hade bilen varit ett minne blott.
Autoexperten här tog hand om slangen, direkt såg vi att den knappt var armerad, samt att skikten inte var varesej jämna eller ihopvulkade. Det var just GATES slang. Dom skickade bara slangen vidare, jag vet inte hur det gick.
Men det här med skitmaterial är nånting som nu kommit mer o mer, vi får hoppas att tillverkarna förstår att dom inte får sälja nåt.
Det är mycket slangbyten, damaskbyten av olika slag nu just på grund av torrsprickor och helt spruckna gummihöljen. Sånt som tog 10år för nedbrytning tar nu bara ett par dagar till ett par månader. Sen kommer partier igen som håller hur länge som helst osv.
av NiclasY
Satte precis dit två löjligt dyra Volvodamasker på vänster sida och två
modellanpassade (Spidan?) från Mekonomen på höger sida.

Ska bli lite kul och se om det är någon skillnad!
av Henke3
NiclasY skrev:...och där föll den första damasken ut efter mindre än 3 år! Helt söndersprucken.
Det var vänster ytterbälg, dvs Volvo original...
Intressant, jag bytte till Spidan bälg på yttersidan och den bälgen sprack efter ca 9 månader.

Då hade originalbälgen suttit där från 96 till 12 = 16 år! Och den var inte ens så sprucken att den läckte,
den byttes för att inte riskera haveri. Det är klart skillnad på material kvalitet.....

När jag kollade Spidan bälgen var den helt omärkt, inte ens GKN loggan som det alltid är på deras produkter.
Om du orkar, kan du titta på din trasiga Spidan bälg om det finns nån märkning alls?
Jag klagade till GKN och fick 2st Volvo originalsatser istället. De bälgarna var GKN märkta.
Då Spidan och Volvo satserna i det här fallet packas på samma GKN ställe kan det tänkas att de även i vissa
Volvo satser har lagt i de omärkta bälgarna som verkar vara av ett sämre material.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]