Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Klart man inte byter fullt fungerande fel men så här ligger det till lite mer precist...

Har varken lust eller tid att hjälpa till egentligen. Hon som äger bilen har egna barn som klarar detta men det finns en historia bakom allt och det är personligt så vi tar inte upp det här.

Vi har inget bra ställe att stå på utrymmemässigt sätt. Plockar vi ner det så skall det tillbaks samma dag annars blir det problem.
Så mitt krav är att river jag ner det så vill jag INTE sätta ihop det igen och riva ner igen bara för att något mer är trasigt. Vill inte göra dubbla jobb typ.
Jag hade köpt både säte och lagring på tex biltema och om den ena inte behövs så lämna tillbaks istället för att bara köpa ena, riva ner, märka att vi behöver den andra, sätta ihop, köpa ny del dagen efter, riva ner och sätta ihop.

Problemet att ägaren inte tänker på samma sätt ang. köpa och hellre lämna tillbaks...
Ungefär så, kanske låter elakt eller nått men så är det iaf.
timebandit skrev:Problemet att ägaren inte tänker på samma sätt ang. köpa och hellre lämna tillbaks...
Ungefär så, kanske låter elakt eller nått men så är det iaf.

Inte heller för att låta elak, men folk som inte bryr sig eller kan något brukar ha den inställningen.
Dom förstår liksom inte fördelen med att köpa på sig "för mycket", speciellt när det gäller gamla bilar.

Hade det varit jag hade krävt att denna person åkte tillbaka till besiktningen för att få utpekat VART det är fel, eller på annat sätt ta reda på vart felet är, innan jag tog på mig 'jobbet'.
Det finns väl inget värre än att laga en bil med mer eller mindre okänt fel -.-... Tar sån onödig tid, vilket är extra frustrerande när man har tidspress på sig, som du verkar ha.
Att inte bry sig går hand i hand med att tro att man inte kan lära sig eller att man kan. Man skall alltid åka från SPB (eller någon av dem nya aktörerna) med klarhet vad som behöver göras. Kan bli dyrt att lämna in på verkstad också då.

Ja, det tar verkligen onödig tid då jag varken har lust eller tid, eller ja, tid går ju alltid att skaffa. Får väl ställa upp för frugans familj självklart men vill då inte göra onödiga jobb så att säga.

Nämnde att det vore bättre att åka ner till fråga dem på Bilprovningen mer specifikt men det verkar också vara jobbigt. Känns som att alla andra tycker vi själva kan titta å se vad som är dåligt utan att riva ner först... Säger inte mer om det =)
Skall försöka trycka på om att dem får åka ner och prata med dem om hur det egentligen ligger till. Kul å byta fjädersäte etc när det är hela dämaren/benet som behöver bytas. Dumt :)

Tack för era svar.
Är hon intresserad utav att kunna bruka bilen så får hon väl pallra sig ner o snacka med dom? Lämnar jag iväg bilen till volvo o dom undrar vad som ska bytas så tror jag inte direkt det går att svara att han får ringa SBP o fråga :P Man följer alltid med dock efter att man hämtat vätskan :P Endel i Motala har jag märkt gärna tar i extra med hammaren....då lämnar man dom inte ensam med bilen :P
Min 850 har gnällt när man svängt vid stillastående och vid låg fart. När jag gungade bilen så kunde man se att bulten rörde sig vid toppen av fjädertornet. Så jag gav mig på att byta ut fjädersätet idag och visst var det läge för ett byte:

Bild

Bild

Men nu när jag satt ihop den och allt verkar ok efter provkörning så kollade jag på sprängskissen som timebandit länkar till, så ska det tydligen sitta en bricka mellan fjädersätet och lagringen, den där kanske satt fast på lagringen men jag är inte säker, har den ramlat loss för någon annan av er?
https://www.dropbox.com/s/6dejthjr4hq1ccn/fjader.jpg

Sen så pallade jag inte upp bärarmen vid demontering, så denna hängde fritt medans jag jobbade, kan den ta stryk av det?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]