Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StoffeTIC
Jag har en 745 med B230ET motor, den startar men stannar direkt, oavsett väder osv.
man kan starta den och den stannar direkt typ 3-4 gånger sen startar den inte alls, där e gnista och det kommer bränsle,
Jag har bytt eller provat med fungerande:
nytt Bränslerelä
bytt pump i tanken,
spridarstyrningsrelä,
spridarmotstånd,
databox,
nya tändkablar,
nya stift,
Ny termotidkontakt.

Jag har även mätt upp de flesta kontakter och givare i motorrummet med hjälp av (hrmm) Autodata ;) och de verkar OK.

här e en länk på bilen, detta är vad som händer:

Vad tror folket? Tacksam för alla tips och tankar, ALLA!
Du har väl ett förkopplingsmotstånd? Ett sådant som sänker spänningen in till tändspolen till ca 9 volt. Det är bortkopplat under dom sekunder du kör på startmotorn som då i starten anses behöva 12 volt för max effekt, men så fort du släpper tillbaka startnyckeln skall motståndet kopplas in. Om man nu tänker att det är ett avbrott i motståndet eller den kretsen så får du ju aldrig den 9 volt driftspänningen som skall vara där för att motorn skall fungera. Motorn stannar direkt.
Jag har inte kollat upp i detalj, men är övertygad om att detta är relästyrt (reläet drar medan startmotorn jobbar) eller med någon annan form av styrelektronik. Felet kan alltså ligga där i elektroniken också. Behöver inte vara just motståndet.
Startar motorn om du försöker rulla igång den?
Rådlös skrev:Du har väl ett förkopplingsmotstånd? Ett sådant som sänker spänningen in till tändspolen till ca 9 volt
Vet ej riktigt hur det fungerar på våra "moderna" bilar med datorstyrning. Det sitter ju ett "effektsteg/förstärkare" på våra bilar, så det styrs nog därifrån numera. "Förr i tiden" satt motståndet monterat på eller i direkt anslutning till tändspolen. Då "matades" motståndet (9V) från tändningslåset (nycklen) och "starkströmmen" (12V) med en kabel direkt från startmotorn (solenoiden, ett extra stift). Samma stift som idag anväds till kallstartventilen, på dom bilar som ha en sådan (bl.a Motronic, LH2,2).Däremot vet jag (av egen erfarenhet) att om bränslereläet (eller vad det heter) som sitter vid expansions kärlet är bort plockat, så fungerar LH2,2 så. Den startar direkt för att sedan dö. Fungerar kanske så när det är trasigt också. Mitt kunnande om dessa system har lite brister, jag har inte jobbat "proffesionellt" med dessa system. Dom dök upp på "marknaden" ungefär samtidigt som jag slutade som bilmek. Har dock lärt mig en hel del under åren som gått ändå. Speciellt då om LH2,4 under dom 6år jag haft min "falnande ögonsten" (745 GLT 16V -88B)

Mvh
Lennart
hmm förkopplingsmotstånd till tändspolen, visste jag inte, vet du var detta sitter eller är kopplat? ska kolla detta, ska nog prova byta spolen också.. du låter väldigt kunnig inom detta, har du fler tankar om felet? Har inte provat o "dra igång den" faktiskt, ska testa detta också
låter som jag har en del att kolla över, du säger tändningslås, det kan inte vara nått så simpelt så att de e där felet sitter, läst lite om att tändningslåsen också kan ställa till det?, eller hur yttrar sig problemen då?
väldigt tacksam för ALLA tankar ni har om detta, tack på förhand
StoffeTIC skrev:hur yttrar sig problemen då?
Om det är fel på "den sidan" (motståndet) så "tänder" motorn så länge du "kör på starten". Det jag skrev om bränslereläet vid expansionskärlet, då "gick motorn" en sekund (kanske) efter du släppt nycklen.

Mvh
Lennart
StoffeTIC skrev:Okej för direkt efter att den stannat så finns där gnista och bränsle fram till spridarbryggan? Den går väl knappt en sekund innan den stannar?
Startar den till direkt igen då om du försöker. Det gjorde den dom "snott" relät på. Det relät styr väl spridarna, tror jag, och får dom får väl ström från "annat håll" när startmotorn går. Likaså gnistan, när du kollar gnistan "kör" du väl på "starten. Några andra på forumet har haft problem med jordfel. Spridarna jordas genom styrboxen, som jordas på undersidan av insugningsröret. Kolla även jordpunkterna bakom strålkastarna, där kan det ställa till "allsköns" problem.
Såg nu att du har en ET motor. Då har du antagligen Motronic, det är (som jag skrev innan) inte min starkaste sida. Jag har kanske "styrt åt dig fel håll" nu. En del jag skrivit stämmer (tändningen), men kanske inte allt.

Mvh
Lennart
Hittar inget motstånd till tändspolen.. Ska man prova o köpa en med inbyggt motstånd och prova? Har lite dålig tid o hålla på med bilen i helgen, men är väldigt tacksam för alla idéer som sagt :) .
Det lustiga är att den startar till när man gör ett par försök att köra på starten men efter 3-4 försök, så startar den inte alls men där e gnista ändå?! Och bränsle fram? Reläet som styr spridarna klickar när man vrider om tändningen, likaså bränslereläet inne vid säkringarna.. Lustigt?!
Nej, du skall inte köpa ett motstånd. Det är säkert som LennartE säger att du har en modernare konstruktion. Skulle du koppla in något motstånd där så "stör" du förmodligen tändsystemets ordinarie rutiner. Du får söka vidare efter felet. Förmodligen är det något glapp i någon koppling eller enhet. Det gäller bara att hitta det.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]