Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
tomsa skrev:Kan inte komma på nåt annat sätt att ställa spelet eftersom det knappast finns plats för justerskruv etc som på en stötstångsmotor.
Känns ganska udda med mekaniska i så nya motorer när jag håller på att skruva ihop en amerikansk V8 stötstångsmotor från 1970 som har hydrauliska lyftare :D
Jag håller med dig. Som sagt var - min gamla MB 200 -90 hade hydrauliska lyftare, första bilen jag ägt med detta och jag var helnöjd. Inget behov av ventiljustering samt tyst och smidig motor med dubbla kamkedjor som jag föredrar framför kamrem. Frågade mercedesverkstad vid vilket miltal jag skulle byta kamkedjan och han svarade att det inte fanns några rekommendationer utan så längen motorn lät som den skulle, inga oljud, rassel lr skrammel så var det bara att köra :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det är väl mekaniska även på 2.0F motorn i nyare V70, som kräver justering var 9000mil eller liknande.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Jackson75 skrev:Det är väl mekaniska även på 2.0F motorn i nyare V70, som kräver justering var 9000mil eller liknande.
Är det så? Tycker jag är enormt dåligt med tanke på en sådan ny och modern bil. Det kanske bygger dem så för att kunna dra in mer pengar på reparationer och service? Om inte så är det ju ett steg bakåt tekniskt sett iallafall när det gäller lyftare på dessa bilar tycker jag. :-O) Ha ha påminner om gamla Amazonen som behövde en justering av ventilerna då och då, de tickade och knackade som fan :lol: För övrigt mycket fina bilar. :-)-)
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det sägs att de blev mekaniska lyftare pga av rädsla för E85 att äta upp ventilsäten, troligtvis obefogat
av tomsa
Jackson75 skrev:Det sägs att de blev mekaniska lyftare pga av rädsla för E85 att äta upp ventilsäten, troligtvis obefogat
Hur skulle hydrauliska lyftare kunna bidra till detta?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag tycker själv det låter som omvänd logik ... att man frångår hydrauliska lyftare som egentligen är helt automatiskt justerade. 2.0F motorn är väl iofs en Ford motor. Kanske har man historiskt haft mkt problem med just hydrauliska lyftare. Det ställer ju höga krav på oljan etc, sen är det ju inte helt sällan dessa lyftare strular (äger själv en Ford med Zetec-E)
av tomsa
Jo det är klart att man väljer att bygga dåliga hydrauliska lyftare till en motor med felaktiga oljekanaler osv så är väl den gamla tekniken bättre :D
Användarvisningsbild
av Jackson75
Sen är ju mekaniska lyftare en fin kassa ko!
av peter7705
Jag skall känna på grenrörs bultarna i morgon och se om det står rätt till där . Jag skall även kolla med ett stetoskop (ett sånt med stål pinne) som vi har på jobbet och se om det låter mer på nåt ställe . Hörs det tydligt vilken ventil/lyftare som e trött i så fall ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
peter7705 skrev:Jag skall känna på grenrörs bultarna i morgon och se om det står rätt till där . Jag skall även kolla med ett stetoskop (ett sånt med stål pinne) som vi har på jobbet och se om det låter mer på nåt ställe . Hörs det tydligt vilken ventil/lyftare som e trött i så fall ?
Som jag skrev i din andra tråd om ditt motorproblem, du bör kanske göra ett kompressionsprov.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg