Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Bild
Delen som är skadad (smärre hål) på bilen är den som är märkt 54914 på bilden, alltså bakre röret. Bakre ljuddämparen är intakt.

Är det någon som vet var man kan köpa ett bakre rör? Alla verkar sälja enbart ändrör och hela ljuddämparen. En ljuddämpare kostar nästan 3 000 kronor, hutlöst dyrt, tycker jag när jag har en som är intakt. Var köper man röret bakom ljuddämpare till 850?
av Malish
Biltema har lösa rördelar i alla möjliga dimensioner.
men är det ett litet hål så är det enklare att bara svetsa ihop det.
av SEpaket
Jag har varit under och kollat, det är lite deformerat också. Jag tror att någon har backat in i något, sten eller högre kant, så avgasets bakre rör tagit i. Man skall aldrig låna ut sin bil. Så röret måste bytas.

Biltema säljer universalrör, ja. Men då måste jag ju ha en verkstad att kapa och ha mig i. Jag kan varken svetsa, bocka rör eller något annat, varken kunskap eller utrustning har jag för det.
Användarvisningsbild
av Nexus
är ditt nuvarande rör delbart då efter dämparen? Orginal brukar inte vara det..
Åk till en avgasfirma och be de byta bakre röret. Vi har en herre i stan som gör såna jobb för några 100 lappar..
av SEpaket
Jag har körförbud och får inte köra innan dess att jag bytt röret, lite moment 22.

Jag kan säga såhär, jag tänker inte betala 3 000 plus byte i alla fall. Alla bilder jag googlat fram visar att röret bakom sitter löst. Det är inte ett Volvosystem som sitter på nu, det är någon form av pirat. Byttes senast 2008.
av Volvo_740_GLT
Du får åka till och från verkstad med bilen även om har körförbud på den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
Körförbud därimot, får man köra till verkstad med.

Edit. Erm... läste lite för snabbt, trodde OP's bil var avställd och inte hade körförbud....
av Tommty
Volvo_740_GLT skrev:Du får åka till och från verkstad med bilen även om har körförbud på den.
absolut inte. Du får inte ens åka från besikningen med körförbud utan måste transportera den med släp. (tror inte ens du får bogsera)

Så big no no.
Användarvisningsbild
av darkien
Tommty skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Du får åka till och från verkstad med bilen även om har körförbud på den.
absolut inte. Du får inte ens åka från besikningen med körförbud utan måste transportera den med släp. (tror inte ens du får bogsera)

Så big no no.
har man körförbud pga utebliven besiktning får man köra till och från verkstad och till och från besiktning MEN har man fått brukandeförbud dvs spansk flagga i vindrutan av besiktningen pga trafikfaliga fel på fordonet får man enbart ta den på släp eller bärgare så de är viss skillnad på vad man menar med körförbud
av SEpaket
Bilen har körförbud på grund av utebliven besiktning. Jag hade inte tid att få iväg den dit och eftersom jag har en annan bil också så spelade det ingen roll just då.

Jag får köra till närmaste verkstad, vilket innebär Mekonomen som skall ha 5 000 för reparationen. Det känns lite i mustigaste laget, tycker jag allt.

Jag vill poängtera att det inte alls är en skrotbil med trafikfarliga brister, det är ren lättja som gjorde att jag inte fick iväg den i tid. Det finns inga trafikfarliga fel på bilen och förra gången gick den igenom med rent papper.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]