Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tyvärr. Det fungerar inte så.

Om jag mäter resistansen mellan:
1 - 2 = 0
1 - 3 = 0
1 - 4 = 0
1 - 5 = 0
1 - 6 = 0

2 - 3 = 0
2 - 4 = 0
2 - 5 = 0
2 - 6 = 0

3 - 4 = 0
3 - 5 = 0
3 - 6 = 0

4 - 5 = 0
4 - 6 = 1.3 ohm oavsett full styrka eller svag styrka.

5 - 6 = 0
men wut?

han ber ju dig kolla om det finns spänning från reostaten som är en strömbrytare fram till mätarhuset?

om reostaten är på max ska det vara 12+ volt som går från reostaten till mätarehuset...om nu inte spääningen åker in trödlåst på nåt annat sätt?
Det sitter en liten elektronikkomponent (chip) inne i reostaten som sköter om spänningsnivåerna åt (i alla fall
enligt schemat) , det är därför du inte kan mäta resistansen genom reostaten som du försöker göra, hade funkat
på en äldre bil som typ 240 där det är en normalt justerbart motstånd..
Din reostat kräver inspänning samt reglering av läget på reostatknappen för att ge olika spänningar ut.

Detta är inte jätteviktigt, ner för att du skall kunna utesluta reostaten helt och fortsätta din felsökning.
Antagligen är det inte fel på den eftersom du angav att vissa lampor som får spänning från den rosa utgången faktiskt fungerade.
Du förstår nu kanske varför du inte bara kan mäta resistans.
som jag skrev i inlägg 2 i denna tråd och som du även ser i schemat jag länkade till så bygla mellan brun/orange och rosa med t-lås i läge 1 eller 2,
Då provar du belysningen enbart.
Men har du först bekräftat om du spänning eller inte ut på rosa med ljusomkopplaren på och tändning i läge 1 eller 2?
Har du det så är det ingen vits med att bygla för då funkar reostaten.
Jag byglar mellan brun/orange och rosa. Inget händer.
Jag har spänning i vit och svart och resistans mellan rosa och vit, rosa och svart/vit, rosa och svart.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]