Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
En längre tid har elektroniken (v70-04) börjat spöka när det är varmt eller efter en längre resa, allt faller bort utom motor och halvljus i stort sett. Jag har misstänkt att
CEM kanske varit problemet, men inte fått någon klar felangivelse från Vida utan en rad andra fel som alla försvunnit vid återställning.
Idag var det trettio grader ute och bilen la av direkt vid start. Då passade jag på att koppla in Vida och nu fick jag tydlig indikation om "internt fel CEM", så nu
är det bara att ta ett rejält tag i plånboken och få den bytt. Skönt med klara besked i alla fall!
av cary
Jag har tänkt tanken att det skulle gå att löda om punkterna eftersom det känns som en trolig felorsak, men är lite skraj att ställa till det så det blir bärgning istället.
Någon som provat??
Användarvisningsbild
av Jackson75
Håller med skåningen. Vill du ha hjälp med lödningar så hojta.
av cary
Själva lödningen ser jag inte som ett problem, men funderar på hur säker programvaran är i minnet om man hanterar den fel.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du ska givetvis ha koll på vad du gör, i form av ESD-hantering med mera. Annars lär du skada mer än du reparerar.
Har du tillgång till rätt verktyg, fina lödspetsar, och kan löda SMD, så är det bara att försöka. Vad har du att förlora?
Du är ju redan beredd att byta ut hela CEM.
av cary
Nu har jag tittat närmare på lödningarna som föreslagits. Att se ett fel under all skyddslack är inte lätt, och att börja löda om alla punkterna på måfå känns inte meningsfullt. I mitt sökande på info i frågan hittade jag denna engelska sida som verkar stora på området att fixa elektronik http://www.clusterrepairsuk.co.uk, att t.o.m lämna garanti är ju inte dåligt!
av timebandit
Kolla med obdtuning.se och innosund.se också.
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]