Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreR
Hej

Skulle behöva lite hjälp med min ac som börjat uppföra sig konstigt, Står bilen still på tomgång kan kompressorn gå i ca 15sek men så fort ja börjar köra så slår kompressorn till och från med 5 sek intervaller även vid temp över 20 grader !

Har nyss tömt systemet och fyllt på det på nytt så där är ingen läcka eller brist på gas. Volvo har även schimsat kompressorn nyligen. Den kyler hyfsat bra men man hör reläet jätte mycket i kupen när den slår till och från så pass ofta !!

Några tips på vad som skulle kunna hjälpa ??

AndreR
av andreR
taxi skrev:Har du även en tydlig "bang" ibland när kompressorn startar första gången när bilen stått ett tag?

Ja typ, det går ju inte och undkomma när den slår till och från !
av pompe90
fel på någon utav tryckvakterna gissar jag på. Ohm mät högtrycksvakten som är närmast fronten ovanför torkfiltret (5nm står det på locket)

tror det skulle vara mindre eller runt 300ohm å inte mer än det ? (relativt billig ny är den) du får nog söka runt lite här på forumet om du vill kolla detta.
lågtrycksvakten är väl egentligen till för om det för lågt tryck så stänger den av för att spara på kompressorn så den kan det ej vara, den skall inte heller kunna ohm mäta vad jag har förstått.

Är inte så insatt ännu i A/Cn, har inte börjat fixa med min ännu.

lycka till ändå :) meddela om felet om du lyckas hitta det!
av AnkaN7893
Tror man ska mäta högtrycksvakten när den är demonterad. Den skall då ge ifrån sig drygt 25k-35k ohm plus minus lite, min trasiga gav ifrån sig 120 ohm och den fungerande drygt 27k ohm. Men kan ha fel.

Den är bara att skruva loss sitter typ en däckventil under. Den kostar 890kr på Volvo. Lågtrycksvaktens kontakt byglar du då vet du om den är skrot.
av andreR
Precis bytt högtrycksvakten utan någon förändring, kompressorn slår fortfarande av och till var femte sekund !

Någon som har fler förslag ??

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]