Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Hej!

Hemsk att skriva det i detta Volvoforumet men det finns ju denna avdelningen så "here we go"! :)

Har köpt en Chrysler Sebring från 2005 som jag hämtar på fredag den 19 Juli. Ska bli kul med en helamerikansk bil med allt lull-lull och en ordentlig V6:a på 2,7 liter, 24 ventiler och automatlåda. Den är i tip-top skick med full servicebok och 13 000 mil på mätaren och är köpt från en synnerligen seriös bilfirma. Jag har dock min mindre snygga Volvo 460 kvar så skäll inte på mig för mycket... ;)

Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du kunde ju köpt en Volga Siber. =) Nej då, det är säkert en helt ok bil. GRATTIS!
Har för mig att en kompis köpte delar från http://www.sebringdelar.se/omoss.html om de var billigare eller hur det nu var minns jag inte.
av llesrof
Helamerikansk och helamerikansk... motorn är från Mitsubishi :wink:
Kollade själv på en Sebring på den tiden jag körde Volvo 440. Den kändes marginellt plastigare än en samtida lågprisbil från Korea, minus den koreanska bilens förhållandevis goda kvalité. Fast jämfört med en Volvo ur 400-serien känns ju det mesta premium :mrgreen:
av *pettson*
Den är helamerikansk. Den är mest känd för motorknack och totalhaverier, medans kaross och chassie är mest berömt för svindyra delar av skräpkvalitet.
Är känslomässigt ett uppsving från 440. Tekniskt ett nedköp.
Totalkostnadsmässigt sett över tid är chrysler över lag bara katastrof tyvärr.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
*pettson* skrev:Den är helamerikansk. Den är mest känd för motorknack och totalhaverier, medans kaross och chassie är mest berömt för svindyra delar av skräpkvalitet.
Är känslomässigt ett uppsving från 440. Tekniskt ett nedköp.
Totalkostnadsmässigt sett över tid är chrysler över lag bara katastrof tyvärr.
Bra då vet jag... ;-)
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Nu har vi ju olika sätt att se på detta med bilar. En del köper enbart efter förnuftet vilket nog är rätt så sällsynt. En del köper med hjärtat och tycker om amerikanskt.

Läsa på kan man också göra om just den bilen man är intresserad av och då just den årsmodellen och då inser man att även om en amerikansk bil rent allmänt nog är sämre kvalitetsmässigt så behöver inte denna bil vara det.

Motorproblemen med oil sludge fanns på tidiga modeller och rättades till på de senare årsmodellerna. Reservdelar är inte speciellt dyra om man söker sig utanför Sveriges gränser. Rostskyddet på en svensksåld Sebring går inte att jämföra med skyddet de fick i Usa eller Kanada. Min har alltså bättre skydd.

Slutligen så är det ju när man står där efter en provtur och hur det känns. Känslan för bilen, priset jag skulle betala, att alla papper finns med full servicehistorik och en seriös bilhandlare fällde mitt avgörande.
Senast redigerad av 2 Bosse9988, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Var själv nära att köpa en svart Dodge Caliber aut. ganska nyligen. Ett köp med hjärtat då den hade passat mig i stilen mycket bra. Ibland undrar man varför man tog det säkra och köpte en annan Volvo men den är bättre på i princip alla punkter (tyvärr) :)

Den stora dryckeskylen den har hade dock suttit fint på sommaren http://www.dodge.ie/caliber/features/in ... e_box.html

Kanske är detta en kvarleva i mig från en lång road trip i USA med en Ford Crown Victoria med "fettosäten" =)

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]