Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OC-RA
Det kanske är inte spelar så stor roll på en MC, jag menar det är väl för försäkringens skull som han ställer av och på hojen. Skatten är väl bara någon 10:a i månaden.
av Addekarlsson
När man ställer på ett fordon betalar man för hela månaden, när man ställer av samma fordon, får man tebax från den dag man ställer av.
Jag ställde ju av den Volvo 780 jag hade förut.
Fick tebax överskjutande skatt. Sen ska den ställas på igen, för att åter tas i trafik. DÅ FICK JAG BETALA MER ÄN JAG FICK TEBAX!!!!!!!!!!! Sug på den ni......

Slutplädering:

Stjäl inte, staten hatar konkurrens...... Så vänta till januari säger jag.

Mvh/ Adde
av v50danne
stämmer ju att volvo fortfarande kallar det för modellår, men det är en nackdel när du säljer den i framtiden, speciellt om du säljer den privat, bara för att volvo kallar det en 07:a så gör inte alla andra det.

enligt lag så är det ju inte årsmodell längre, där för kallar volvo det för modellår istället. hehe
Användarvisningsbild
av CarMan
v50danne skrev:stämmer ju att volvo fortfarande kallar det för modellår, men det är en nackdel när du säljer den i framtiden, speciellt om du säljer den privat, bara för att volvo kallar det en 07:a så gör inte alla andra det.

enligt lag så är det ju inte årsmodell längre, där för kallar volvo det för modellår istället. hehe
kom in i matschen. det är är ju EU tjafs. ingen bryrsig om vilket registrerings datum bilen har, det är jju modelåret som bestämmer.
skulle du betala mer för en S80 av gammla karossen om den hadde gammla utfarandet men var utagen efter en liadan med faceliftet?
av v50danne
naturligtvis inte, har nyss sålt min v50 modellår 2005 uttagen 2004, det har betydelse, som jag skrev volvo värderar den som 2005 men inte alla andra, och speciellt inte privatpersoner
Användarvisningsbild
av CarMan
v50danne skrev:naturligtvis inte, har nyss sålt min v50 modellår 2005 uttagen 2004, det har betydelse, som jag skrev volvo värderar den som 2005 men inte alla andra, och speciellt inte privatpersoner
jag har nu & många gånger förut försökt komma på nån fördel med att andvända första registrering som täcken på vilken årsmodell bilen har, men kan inte se mer än nackdelar.

om man som i trådskaparens fall har en bil som han kan välja att ta ut före eller efter nyår, så kan man ju när man säljer den visa exakt vilken dag den togs ut & jag tror inte ens du är så dum så du tror att bilen är mindre värd för att den är utagen 3 dagar innan året tog slut. det är ju intens svårt att ta reda på den infon.
skulle du betala mindre för trådskaparens bil om du skulle köpa den o det visar sig att han tog uten nu på freda istället för på tisdan efter?
av Frigge
v50danne skrev:naturligtvis inte, har nyss sålt min v50 modellår 2005 uttagen 2004, det har betydelse, som jag skrev volvo värderar den som 2005 men inte alla andra, och speciellt inte privatpersoner

Vadå privatpersoner :roll: Skule en privatperson hävda att din bil är en 04 då ? Har VÄLDIGT svårt att tro det faktiskt. Eftersom Volvo mfl använder modellår så är det ju inget ovanligt begrepp inom bilhandeln. Att bilhandlare inte skulle kunna/veta dett alåter inte riktigt. Har inte ens hört talas om att någon skulle få dessa problem.
av v50danne
delade åsikter, svåraren så är det inte, gå tex. in på bilpriser.se, de värderar från första reg. datumet
Användarvisningsbild
av CarMan
v50danne skrev:delade åsikter, svåraren så är det inte, gå tex. in på bilpriser.se, de värderar från första reg. datumet
ja det är ju bara en av alla nackdelar med att andvände regdatum.
o den hamsidan har fler brister, jag lovar
av sportmomentum
Tillverkningsdatum är ju intressant. Vi är ju fast i det gamla, och jag pratar både inköp av återförsäljare och framförallt privat försäljning. Har ju svårt att se att man byter in en bil alla gånger som gemene man, man vill få mer! Skambud måste återförsäljaren ge, allt är buisness och inte fan kan man överbjuda (även om det händer).

Begagnatmarknaden är överhettad så det finns inga priser privat heller för den delen. Sitter nu med fyra bilar och tre skall bort. En böt jag bort mot en en EU-moped hehe. Således två kvar. Men jag anser att Bilen är värd att lägga pengar på då det speglar dig som Person och räknas således som en accesoar för många.

Punkt A till punkt B, ja då är det bättre att köpa en beg för max 5000:- som är skattad o besiktigad, billigare än så blir det inte. Säkerhet och trygghet hamnar Naturlich inte i första rummet, men du får nästan säkert tillbaka pengarna två år senare. Lite svävande men iallafall.

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]

Har du någon anledning att tro att det inte[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p[…]