Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#759471
Ny på forumet och här kommer min första tråd.

Vi funderar på att köpa en Volvo V70 och kollar runt på vilket försäkringsbolag vi ska välja. Det naturliga valet hade förstås varit att skaffa bilförsäkringen på vårt nuvarande bolag (trygg hansa) där vi har övriga försäkringar, hemförsäkring, båt osv. Men så tänker jag också att det kanske finns andra fördelar med att ha Volvia om man är Volvoägare. Har kollat lite på deras hemsida men känner inte att jag får argument nog.

Nån som har erfarenhet av Volvia eller kan berätta för mig varför jag ska eller inte ska välja dem?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av MartinS
#759611
En nackdel med att välja volvia är att verkstaden är försäkringsrepresentanten. Är du inte nöjd med en reparation finns det ingen som står bakom dig mot verkstaden, då de är samma person.

Om du handlar av en volvoåterföräsljare och väljer volivia får du maskinskada upp till 15.000mil vlket är mycket bra, andra bolag brukar nöja sig med upp till 10kmil.

/Martin
av SEpaket
#760549
Jag har haft Volvia i alla år och har kanonbra service därifrån. Förövrigt kan jag meddela att övriga bolag låg 300-500% högre i pris när jag en gång tecknade min försäkring. När jag haft problem med rutorna (en inslagen, en spricka i vindruta) har det varit krångelfritt, man ringer en glasmästare som är godkänd och bokar tid.

Volvias främsta fördel brukar vara priset och riktigt bra service mot kunderna, i alla fall enligt min erfarenhet. Men några övriga fördelar kan jag inte direkt minnas att jag har.
av Hertsh
#760896
I mitt fall är Volvia mer än dubbelt så dyrt som Trygg Hansa. Priset är nog olika från person till person, men tänk på att det som oftast talar emot Volvia prismässigt är att de inte har någon förhandlingsposition mot sina största leverantörer (bilhandlarna) eftersom de i villkoren skrivit in att de alltid går till auktoriserade verkstäder vid skador. Trygg Hansa, mfl, förhandlar och går till den som ger mest för pengarna. Bra/dåligt, avgör själv.

I övrigt är det alltid bra med hemförsäkring och bilförsäkring i samma bolag. Om du får inbrott i bilen räknas det som en skada, med en självrisk. Annars blir det två skador och två självrisker.

Maskinskada, självrisker och värdering vid skrot kan skilja från bolag till bolag. Vet inte hur det skiljer sig mellan T-H och Volvia.
Användarvisningsbild
av wissel
#764148
Volvia/ IF har jag sedan 2007. Dom har skött sig helt perfekt vid de skador
jag haft, en sidoruta = Direkt tillnärmaste Glasfirma, fixat, 2 påkörningar bakifrån i väntan på grönt ljus, snabbt besked OK.
Men inbrottet i källaren där mina vinterhjul förvarades godkände dom inte tyvärr. Trots detta är jag helnöjd, snabb o effektiv skadehantering med trevligt bemötande hela vägen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#765118
Hade volvia tidigare och ska byta tillbaka till de igen. Hade bilen inne på rutbyte,verkstaden fyllde i alla lappar jag behövde bara lämna ,hämta bilen och glatt betala självrisken. :D
#765133
Nexus skrev:Hade volvia tidigare och ska byta tillbaka till de igen. Hade bilen inne på rutbyte,verkstaden fyllde i alla lappar jag behövde bara lämna ,hämta bilen och glatt betala självrisken. :D
Fast det gäller nog alla försäkringsbolag, så har det gått till alla gånger jag bytt rutor (5-6ggr?) och det oavsett bil/verkstad/f-bolag.
Användarvisningsbild
av Nexus
#767642
kanske är så men senast jag byte ruta för några år sedan var det massa uppgifter man fick fylla i själv, nu skötte bilia allt vilket gör jag uppskattade mycket :D
av SEpaket
#767815
Jag håller på att skaffa mig erfarenhet om hur man behandlar personskador hos Volvia. Rör sig om en påkörning bakifrån som givit mig pisksnärt för några år sedan. Det som kan sägas är att bolaget då, precis efteråt, sade att man inte tog hand om sådant, så först nu, när jag fått talat med en kunnig handläggare, så kan jag genomgå skadeprocessen. Så vi får se om bolaget är hyggliga gällande personskador och dylikt. (Självfallet hade jag hellre sluppit ha ont än att få ersättning, men jag kommer ha ont livet ut, vare sig jag får ut en ersättning eller inte.) Ett tips är dock att strunta i Volvia Care, försäkringen för personskador. Den låter man mig inte utnyttja. Så det är onödiga pengar.

Vidare kan sägas att ett par personer i deras kundtjänst strulat med mina försäkringar också, nu har jag dock fått en mycket kompetent kundtjänsthandläggare som personligen tar hand om alla mina ärenden. På så vis slipper jag också köa (jag har ett direktnummer dit).
#778959
Nä, nu kan jag faktiskt inte hålla tyst längre om detta. Man har på Volvia lyckats med det fantastiska konststycket att TVÅ (2) gånger SLARVA BORT mina PATIENTJOURNALER! På deras huvudkontor valsar med andra ord två olika uppsättningar journaler från läkare, något av det starkast sekretesskyddade vi har i riket, runt utan någon vidare kontroll. Uppgifterna däri är visserligen varken genanta eller personliga, det rör bara min skadade nacke som knappast är en hemlighet, men det handlar om principen. Jag funderade i veckor på om jag skulle hålla inne med detta då man faktiskt bett mig om ursäkt för det, men ärligt talat så finner jag detta ganska allvarligt, särskilt som jag andra gången personligen lämnade pappren i deras reception! Detta är illa, faktiskt. Förbannat illa. Enda frågan är om man brutit mot lagen? Jag har givit min handläggare godkännande att ta del av journalen, inte någon annan. Han hon slarvat bort dessa har hon då sålunda brutit mot omfattningen om hur hon får hantera mina sekretessbelagda uppgifter.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]