Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
volvorullar skrev:Ser det ut som på bilden på alla 900 modeller?
Rinner det ut mycket vätska när man släpper på dom slangarna?
Det är ju längst ner i systemet, enklast är att tömma på ventilen som syns på bild före man skruvar loss slangarna annars lär det pissa på bra.
Är rätt säker på att det ser likadant ut på alla 8v turbo.
av Slaktarn
Har du kollat runt vattenpumpen?

Jag får fylla på min ungefär lika mycket på min 945a, och det är ett litet läckage vid vattenpumpen som är boven. Jag har inte rivit ännu, utan tänkte låta det vara ett tag tills jag byter både pump och packning.

På min kan det ibland synas en liten pöl ''ovanpå'' vattenpumpen, men gissningsvis dunstar det bort med tiden och kan därför vara svårt att upptäcka.
av volvorullar
Slaktarn skrev:Har du kollat runt vattenpumpen?

Jag får fylla på min ungefär lika mycket på min 945a, och det är ett litet läckage vid vattenpumpen som är boven. Jag har inte rivit ännu, utan tänkte låta det vara ett tag tills jag byter både pump och packning.

På min kan det ibland synas en liten pöl ''ovanpå'' vattenpumpen, men gissningsvis dunstar det bort med tiden och kan därför vara svårt att upptäcka.
Jo har kikat där runt omkring där man kan se när man öppnar huven men verkar torrt. Hade uppe bilen och kollade slangarna till oljefiltret. Det gick att dra åt dom lite så det gjorde jag men inga tecken läckage. Däremot va metallröret ganska rostigt så har beställt ett nytt sådant. Det läckte inte iaf. Får leta vidare, lite störande att inte hitta läckan :-)
av lillfolke
volvorullar skrev:Nu har jag kört 335 mil och den har tagit närmare exakt 3dl.
Inte hittat denna störande läcka än :(
Det problemet har jag och alla jag känner som har 940.
Kan dock inte förklara var vattnet tar vägen. Men lite irriterande är det ju.
Användarvisningsbild
av White
Om det läcker i skarven mellan toppen och vattenpumpen kan det vara lite klurit att upptäcka. Jag hade det fenomenet på min, att
det försvan vatten utan att jag hitade läckan. Inte ens vid provtryckning. Till slut hittade jag att det läckte i just ovan nämnda
skarv, fast bara när motortempen gick från varm till kall och tvärt om.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android