Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
#765002
Jag är nog kass på att leta.

Vad finns det för typer av ABS givare? Hur fungerar dessa?

Allt jag vet är att till min gamla 850 var det induktiva. En liten magnet med spole runt om. Krans med taggar som störde magnetfältet. Man kunde resistansmäta den.

Idag kollade jag min Peugeots givare. Ingen resistans alls. Som det vare avbrott. Och den mäter magnetism? Två tottar!
Då kan det INTE vara en Hallsgivare!


Vad vet ni?
av Krakus
#765310
Det verkar (verkar! ) att alla bilar tillverkade sen 2002 utrustas uteslutande med hallgivare som ABS sensorer.
Orsaken till detta, skulle vara dess möjlighet att kunna indikera att bilen står still!
Hur den exakt fungerar, kom jag ej på än (hittade inget info!).
Problemet är att nästan alla moderna ABS (hall) givare, har bara två trådar.
Dessa givare läser av kuggarna eller magnetfältet. Består av halvledare. Detta gör det nästan omöjligt
att kontrollera med vanlig multimeter.
Man kan testa dessa med ett speciell mätinstrument eller oscilloskop.
Då snurrar man på hjulet med tändningen på, eller genom att man ansluter ett litet batteri.
I det senaste fallet är det viktigt att man kollar spänningen denna drivs med!
Lite för hög spänning, kan knäcka denna!
Även fukt och vibrationer är inget vidare för dessa sensorer!

Fortsättning följer!

Alla ni som kan bidra, BIDRA!!! ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
#765325
Just nu kan jag bara bidra med detta. Jag återkommer efter att jag snackat med B. Bildoktor :mrgreen:

av Krakus
#765558
2 givare fick byta plats idag. I en PUGGA. Den ena var ok medan den andra fungerade intermittent.
Ohm mätning i den ena riktningen, startade på 2Mo och sen gick sakta ner. Andra hållet nästan samma.
Diodmätning verkar visa det är en diod i en! Iaf inga avbrott eller kortslutningar!

Mao. Är det en Hallgivare, är det svårt att felsöka. Får man avbrott eller kortis är det uppenbart att givaren är trasig.I annat fall är det diagnos som gäller.

Fortfarande ingen som kan bidra till med något?
av NilsO
#765570
Hej,

det finns säkert olika sorter. Men har den bara två ledningar innehåller den antagligen ett hallelement integrerat med lite annat på ett chip. Den genererar ingen signal i sig själv utan behöver matningsspänning från ABS-donet. När tänderna på kransen passerar varierar strömmen genom sensorn och/eller spänningen över den, lite beroende på hur det är gjort.

Jag har inte provat, men möjligen skulle man kunna kontrollera att en sådan sensor fungerar genom att mäta växelspänning över sensorn samtidigt som man snurrar på hjulet. Men då måste alltså bilen vara igång och sensorn inkopplad.
av Krakus
#765602
Ja. Man startar bilen med hjulet i luften. Oscilloskop på dess två tottar. Man snurrar på hjulet för hand.
Det bör komma mellan 0.4 och 1.6 Volt. Fyrkantsvåg! Spänningen beror på fabrikat/typen av hallgivaren. Frekvensen på hastigheten!

Jag lär mig ;)
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]