- sön 23 jun 2013, 21:47
#764212
Jag vet inte riktigt, min lägger jag ut just nu ganska exakt 4100 (sjunkande) per månad och det är en D2 Momentum med utrustning som gick på totalt nästan 350 tusen listpris inkl. vinterhjul. Det är alltså ett privatlån hos min bank med 5,25% ränta á 330 tusen på 10 år, rak amortering och förväntad break even efter ca 3,5 år.
Det känns som att jag har fått ut betydligt mycket ''mer bil'' för pengarna på min uppgörelse och egen listad bil med i stort sett allt man kan ha förrutom summum och driver support.
Så efter 3,5 år ungefär kan jag sälja bilen, lösa ut lånet och ta ut en ny igen eller göra bara helt enkelt vad som faller mig in. Bilen är ju inte på något sätt bunden till något eller någon. Jag ser det som en fördel att det är JAG som äger bilen och inte en bank eller leasing firma.
Lägger du på lika mycket utrustning på ett sådant leasing kontrakt som det är på min är du nog ute med en högre månadskostnad än på att köpa den. Vad jag kan se på den prislistan så räcker det med bara 3-4 uppgraderingar för att du ska vara uppe i över 4-4500 snåret ändå.
Du är också strängt bunden till antal körda mil på bilen då övermil vad jag har förstått är ganska dyrt och 4500 mil på 3 år är ganska lite. Jag kommer hamna på närmare 6-7 tusen mil.
Hoppas mina tankar och resonemang är till hjälp.