NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lyfter den här tråden lite istället för att starta en ny.

Har läst men iinte riktigt fått svar på vad som efterfrågas.

Jag har precis köpt en V50 D5 R-design -10.
Jag ska lämna in bilen för omlack av stötfångare fram.
Då tänkte jag passa på att byta ut dimljusen, om nu detta är möjligt? Jag vill alltså
sätta dit nya LED modellen. "Reperatören" kunde inte svära på att det var samma kontaktstycken eller om det behövdes någon ny mjukvara.

Är det någon som är SÄKER på det här och kan svara på om jag kan montera i den nya modellen dimljus med LED istället, och bara koppla in och sedan köra som det är nu, tända dom med dimljus knappen när jag vill. Och utan ny mjukvara?
Spoiler »
DRL-ljusen passar rakt av på din bilmodell. De passar dock INTE V50 innan facelift, då lyktorna på denna är annorlunda. Kontaktstyckena är likadana som de som sitter på dimljusen, du behöver alltså inte modda något alls. Eftersom du sätter dessa istället för dumljus, tänder du också dem med dimljusknappen. Det finns programvara till dessa ljus, men den fungerar bara till bilar nyare än -11. Denna programvara tänder/släcker halvljus och tänder/släcker DRL-ljusen automatiskt beroende på om det är mörkt eller ljust ute. Men denna fungerar som sagt inte på äldre bilar, så vi får vrida på omkopplaren till ljusen och sedan tända dimljusen (DRL-ljusen) manuellt. Volvo Dimljusen har inte CANBUS heller, så du lär inte få något meddelande. Som sagt, det är bara till att ersätta dem rakt av utan några som helst problem.

Om du vill leka lite, har Camel skrivit detta fina inlägg: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51#p555051

Det är en aning komplicerat för mig så orkar ej ge mig in i det.
Det låter ju toppen!

Har inga problem med att jag själv behöver styra dom, känns bättre för mig :)

Då ber jag verkstaden montera 2 sådana också vid omlack av fronten.
Kanske kommer upp nån bild efteråt!
av Busken
Vill inte vara en tråkmåns men ett litet problem kvarstår dock :( . Du får en garanterad tvåa på besiktningen med dessa DRL ljus om de går att slå på samtidigt som halvljus. De räknas inte som dimljus då de inte har rätt ljusbild. Lösningen är dock enkel, dra ut reläet till dimljusen innan besiktning. Lyser de inte är det tydligen inte ett ljus :D .
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför dra ut hela reläet? Det är bara att dra ur säkringen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?