Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mago
Hej. Har just köpt den. Och har några frågor. Jag tänkte byta olja i växellådan och bakaxel. Vad slags olja ska det vara?
Och hur mycket? Hittar inte så mycket om det på nätet. bakaxeln ska det vara 80w90 enl detta forum. Kan jag gå för biltemas billiga eller är det dumt?
På denna sida står det lite om volym... http://www.rvs.se/diagnostic/page109.html men det är 240 82-.. Kan tänka mig att det är ganska lika men i växellådan står det tex 0.8/2.3 liter och bakaxeln 1.3/1.6 liter. Varför två olika volymer? Är det beroende av modell?
Jag bytte motorolja på en verkstad... Det oljan var väldigt gammal sa dom där. hehe. så jag tänkte att den mycket gamla man som haft bilen innan mig snålat in på det mesta på underhållet. Kylarvätskan är också ganska svart och bromsvätskan mörk. hmm. är det nått mer jag borde byta tycker ni?
Jag är mest orolig för växellådan för när man motorbromsar hörs ett svagt klingeleklingljud. Har någon en teori om det?
mvh
/M
Senast redigerad av 1 mago, redigerad totalt 0 gånger.
av osla
vad har du för växellåda? 4 petad, 4 petad med el överväxel eller 5 petad?. går i mer olja i 4 petade med od än dom andra. kanske går i lite mer i den 5 petade också
av mago
4 växlar, inte överväxel. 75w-90 i växellådan verkar det som... Jag tänkte börja med att fylla på tills det rinner över i nivå pluggen för att kolla så att det inte bara rinner ut nånstans. ser ut att läcka lite i utgående axel. Vad tror ni? Är det kris? Det droppar inte. Är det svårt att byta packbox på växellådan?
av osla
du kan vara lugn, finns inte en gammal volvo som inte läker lite. och angående ljudet, det är nog heller inget farligt heller, dom brukar kunna låta lite och det är ju en över 30 år gammal bil
av mago
Okej det är sant. Oljan som hänger under ser ut som den varit där i 10 år minst. Fyller på så den inte går varm i allafall.
Därimot kollade jag runt och såg att bensinpumpen (mekanisk) såg ganska svettig ut efter en långtur, så jag dro på mekonomen och köpte en ny. Men den passar inte! varunummer 14-39085. Så jag drog tillbaka och skulle byta. men det var riktigt enl dom. Det ska vara samma på nästan alla volvos motorer och årsmodeller. Men det är helt uppenbart att den inte passar. Skiljer 1,5 mm mellan hålen och vipparmen som går in i motorn är viklad på den gamla och rak på den nya.... prövade ändå att få den in eftersom det "ska" vara rätt. Eftersom armen är rak är det ca 1 cm! till att den skulle passa. Vet nån något om detta.
Det verkar onekligen som att motorn är bytt. det är skrivet siffror med krita på motorn... nummer från skroten(?) försökte hitta någon motor beteckning på blocket. Hittar ingen. Det ser ut som en b21 eller likn.
av osla
har den frostpluggar på både insugs och avgas sidan av blocket? har den bara frostpluggar bakom grenröret så är det b21 eller b19 (kanske b200 också bara har på avgassidan?)
av mago
Tack.
Kan bara se frostpluggar grenrörets sida... b21 då kanske. Det står ett nummer på toppen "1000 160 IMP". Hittar inte några andra nummer.
Checkade oljan i växellåda och bakaxel. Det var upp till nivåpluggarna så då är det väl lungt. växellådsoljan var verkligen svart... Efter som jag ska ut på långtur så sög jag ut 2dl och fyllde på med 2nya dl ny olja. Kanske inte gör nån skillnad. Men! Jag kände på utaxeln på växellådan. Jag kan känna ett glapp i sidled på iaf en tiondels mm. Går det köra runt så? Är inte det ganska mycket till och med för en 240?
av osla
det är bara att köra tills den rasar. lättare att byta låda än lager. och en tiondels mm är nog inte så mycket, jag hade kört på
av mago
Ja jag är inte så orolig längre när jag såg att det var olja i lådan. och att den inte rinner ut.
Hittade detta om bensinpumpen.
http://forum.svenska200klubben.com/view ... pump#p8153
Jag har precis samma problem. Pumpen från mekonomen passar inte överhuvudtaget. Fattar inte hur han fick dit den.
Det står Sofabex på min. Nån som vet var man kan köpa en sånn? Ringde Bilia och hörde mig för. Den hade utgått. Dom hade kanske en repsats. 600+moms för den. men det var inte säkert att den fanns kvar i prod.
av mago
Vill avsluta denna tråd med att berätta vad jag lärt om bensinpump på b21a. Det finns 4 sorters bensinpumpar till b21. Och iallafall en passar inte med dom andra. Nämligen den sorten jag har. For till Volvo och fick rätt sort. Denna var inte dyrare än Mekonomens. Ca 400. Själva pumphuset var gjort av plast och man skulle ta bort bakelitpakningen som resulterade i att man måste byta till 5 mm kortare skruvar (M8) men eftersom jag inte var i närheten av nån skruvaffär fick det bli 5 mm med brickor istället.

Det ska vara ATF olja typ G i m45 lådan

mvh
/Magnus
Volvo 240 B23E visslar

Fågelboet finns kvar där bakom motorn n[…]

Hur är det med tändningslåset p&ar[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Hej igen 🌞 Hur klippte du röret? Vilken typ a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Jag håller med, men om du får hybriden[…]