Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jite
Halloj!

Ny här på forumet, eller äntligen fått tummen ur och reggat efter att ha läst igenom hundratals trådar :)

Är inne på att skaffa mig en V70 II 2.4D 2010 (upp från 740 -90 :D) men oroar mig för problemen med AC-kompressorer som skär och drar med sig kamrem osv.

Mina frågor till er är:
- gäller problemen även 2010 års modell av 2.4d?
- har läst att goodwill gäller i 48 och 60 månader, vad gäller?
av Desmodue
jite skrev:Halloj!

Ny här på forumet, eller äntligen fått tummen ur och reggat efter att ha läst igenom hundratals trådar :)

Är inne på att skaffa mig en V70 II 2.4D 2010 (upp från 740 -90 :D) men oroar mig för problemen med AC-kompressorer som skär och drar med sig kamrem osv.

Mina frågor till er är:
- gäller problemen även 2010 års modell av 2.4d?
- har läst att goodwill gäller i 48 och 60 månader, vad gäller?
Jag har förvisso en 2008 2.4D och min skar när jag skulle starta bilen i oktober förra året.
17 000 mil hade bilen gått och den är ju tillverkad sent 2007, då passade vi på att byta remspännaren också.
Dessutom upptäckte meken att "styrsnäckan" var kass och jag fick en ny sådan gratis (15 000:-).
Sedan frågar folk mig varför jag servar på märkesverkstad.....
av jite
Så då gäller garantin/goodwill i minst 48 månader. Du får gärna kolla exakta datum. Känns lite lurigt om man då ska köpa en MY10 nu, eventuellt ligger man ju precis i brytpunkten.

Är det någon som har en MY10 där AC:n skurit?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är ny modell av ac'n från något visst chassinummer (som jag inte kan) 2010, dessa ska vara betydligt mer förskonade från fel.
av Gourmand
Finns knappast problem som är årsmodellrelataderade vad gäller detta. Och heller ej märkesspecifika. Kondensorn är den som som regel tar stryk pga saltslask m.m. och det gäller alla bilar. Vissa bilars kondensor är med skyddade än andra, det gäller Volvo som alla andra buiar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu pratar iofs TS om det modellspecifika felet att ac-kompressorns frihjulslager skär ihop efter på tok för få mil.

Med remhaveri och ventilslakt som följdeffekt
av MEnglund
På min xc70 -08 d5 23000mil bytte dom ac kompressor, alla remmarna och spännare då spännaren till aggregatremmen lossnade då ac kompressorn gick trögt så remmen gick av och förstörde nått med kamremmen. Det gick på goodwill hos volvo upplandsmotor då är bilen och alltid servad på märkesverkstad med org delar. Så jag tror dom har överseende med årsmodell och mil då min gått en bit och är en 08. De här hände i mars nu i våras.
av kitco
Jag har hittills endast läst om att diesel motorer tar mest skada av denna incident, riskerar bensin motorer samma öde med total ras som resultat när remmen går av?
av Desmodue
Brainy skrev:Nu pratar iofs TS om det modellspecifika felet att ac-kompressorns frihjulslager skär ihop efter på tok för få mil.

Med remhaveri och ventilslakt som följdeffekt
Gissa om jag var glad att min skar stillastående!
Användarvisningsbild
av MartinS
kitco skrev:Jag har hittills endast läst om att diesel motorer tar mest skada av denna incident, riskerar bensin motorer samma öde med total ras som resultat när remmen går av?
3.2 och T6 har kamkedja så där är det inget problem.

/Martin
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]