Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmyboy75
#761707
Hejsan, har ett problem med min Abs, ibland när jag svänger höger så börjar den hacka precis som den hoppar i och ibland när jag bromsar lite lätt så hoppar den oxå i, även ibland så börjar den låta som om den hoppar i när jag kör, men trycker jag ner pedalen lite så slutar det??
Nån som kan tänkas veta vad som är felet??
av Tommty
#761752
sitter bakom bromsskivorna på bilen. Vid bottendelen av stötdämparen sitter en kontakt med 2 kablar. Det är ABS givaren för varje hjul, Den hugger till i denna kransen som ser enkelt beskrivet ut som ett kugghjul.

Ofta när den spricker så uppkommer syptom som att abs aktiveras så fort du rör bromsen.

Tar inte många minuter att byta och är relativt lätt, kostar runt 100:-
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#761763
Byta abs-krans är inget man gör på några minuter.... Det är en jäkla massa som ska bort - hjul, bromsok, centrummuttern, bromskiva, sen ska man få ur drivaxeln ur lagret också om det är fram, sen att få bort kransen behöver inte heller vara helt lätt.
Sen ska den nya på exakt rätt, och till sist ska allt återmonteras.

Gör du det på några minuter så måste du vara stålmannen.
av nissesvolvo
#761766
Det går och göra på ca 20 min per sida, om inget krånglar förstås. Man kan låta tex bromskiva sitta kvar och så lossar man bara dom 2 bultarna som är till fjäderbenet. Då viker man ut hela navet och med lite trixande kan man få ut drivaxeln. Få bort en trasig Abs ring kan va lätt då den brukar va "genomsprucken" på nåt ställe. Värre är att få dit den nya. Man behöver värma ringen och sen är det brått att få dit den innan den svalnar för mycket och återtar sin originalstorlek. Biltemas lilla gasolvärmare har funkat för mig. Men man kan även tända upp sin grill och värma ringen på. Funkar det med.
Ringar finns för övrigt i Biltemas sortiment. Funkar kanon.
av Tommty
#761774
Lucif3r skrev:Byta abs-krans är inget man gör på några minuter.... Det är en jäkla massa som ska bort - hjul, bromsok, centrummuttern, bromskiva, sen ska man få ur drivaxeln ur lagret också om det är fram, sen att få bort kransen behöver inte heller vara helt lätt.
Sen ska den nya på exakt rätt, och till sist ska allt återmonteras.

Gör du det på några minuter så måste du vara stålmannen.
man tackar.
av *pettson*
#761851
Visst kan man värma ringen. Men varför, det räcker med rumstemperatur. Gör man rent drivknuten seriöst, lägger på några droppar aneroblim som det är från fabrik samt vänder ringen å rätt håll då dom är svagt koniska. Då går det utmärkt att knacka dit den nya ändå Är knuten för rostangripen slängs knuten och man monterar en ny.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]