Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Vet du skicket på dina tändspolar? Kanske tänder dåligt, därav vibrationer :roll:
av GWS
Inte lätt att säga, har inga felkoder. Nu är man tydligen i det läget där man märker hur beroende man är av felkoder för att kunna reparera en modern bil. Har man inga felkoder återstår tydligen bara att byta komponenter tills det fungerar.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag menar, dina vibrationer, känns det som motorn tänder på 4 burkar på tomgång?
Användarvisningsbild
av wissel
GWS skrev:Inte lätt att säga, har inga felkoder. Nu är man tydligen i det läget där man märker hur beroende man är av felkoder för att kunna reparera en modern bil. Har man inga felkoder återstår tydligen bara att byta komponenter tills det fungerar.
Nej det är inte ett alternativ som är bra. Som jag sade tidigare, på med dator som kan
kolla motorns alla värden.
En hygglig människa med Vida kunskaperna löser detta.
Borde finnas på någon Volvoverkstad, brukar finnas någon på varje volvoverkstad som kan detta...hoppas jag.
Alternativ nr 2 (sämre)
är att demontera allt igen och kolla packningar, spruckna slangar, stiftens utseende, spolar, ärgade kontaktstift, katalysator. egr, osv.....
av GWS
Inte helt för mig att avgöra hur ett fel med misständning uppträder. Har aldrig råkat ut för det tidigare, så ...... Hjälper ju inte att skifta plats på spolarna heller, felet kommer rimligtvis att uppträda likadant på en annan cylinder.

Kom att tänka på en sak när du nu nämner tändspolarna: Skulle det gå att se skillnad på hur spolarna uppträder om jag hänger på en gammal tändinställningslampa? Det handlar visserligen bara om att kolla på primären till spolen och säger kanske inget om högspänningsgnistan på sekundären. Spänningen till spolen är kanske heller inte tillräcklig för att trigga lampan.

Finns det något sätt att lösa ut om det är dålig gnista från en eller fler spolar? Får ju inga felkoder så den vägen går det inte.
av Stenström
Kanske är en långsökt tanke men endå värd att kollas. Har du lämnat bilen på volvoverkstad för service eller någon annan stans. Vet en kompis som lämnade sin mazda på en mazdaverkstad, bilen gick som en påse nötter och bilen lämnades in igen och igen och igen. Det slutade med att efter ett antal återbesök kolla alla grejjer de hade bytt på servicen, detta gjordes mycket riktigt och då upptäcktes det att det hade satts i fel tändstift vilket gjorde att bilen gick som den gjorde. Stiften byttes och bilen gick klockrent efter det. Som sagt kanske är långsökt (och vet att detta var en mazda, ganska stor skillnad på kvalle :) ) men kanske endå är värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av Jackson75
GWS skrev:Inte helt för mig att avgöra hur ett fel med misständning uppträder. Har aldrig råkat ut för det tidigare, så ...... Hjälper ju inte att skifta plats på spolarna heller, felet kommer rimligtvis att uppträda likadant på en annan cylinder.

Kom att tänka på en sak när du nu nämner tändspolarna: Skulle det gå att se skillnad på hur spolarna uppträder om jag hänger på en gammal tändinställningslampa? Det handlar visserligen bara om att kolla på primären till spolen och säger kanske inget om högspänningsgnistan på sekundären. Spänningen till spolen är kanske heller inte tillräcklig för att trigga lampan.

Finns det något sätt att lösa ut om det är dålig gnista från en eller fler spolar? Får ju inga felkoder så den vägen går det inte.
Har för mig att jag lyckats få min stroboskop lampa att tändas av endast primärsignal. Detta var dock inte på en Volvo men principen var densamma, separat tändspole till varje stift. Tror det kan vara värt ett försök.
Nästa steg skulle kunna vara att mäta primär och sekundär resistans i alla spolar och se om någon avviker onormalt.
Man bör nog tillåta en tolerans på 5-10% i alla fall.
av GWS
Orsaken till hög CO-halt på tomgång upptäcktes på besiktningen men problemet med tomgången har varit sedan innan servicen. Det blev inte vare sig bättre eller sämre efter servicen. Har redan varit på Volvo en gång och slantat upp för en felsökning utan att hitta felkoder. Meningslöst att åka dit igen. Det svar jag fick där var att det kunde bero på en hel olika saker. Byta komponenter och timmar i arbetstid tills felet är hittat är ungefär det alternativ som erbjudits. Visst, inga problem, bara att spika upp en tjock bunt tusenlappar på väggen så det går att riva av efterhand.

Ursäkta att jag låter lite sur nu men om inte Volvo hittar fel på sitt eget märke ligger man tydligen risigt till.

Kanske åka till en annan Volvoverkstad och hoppas att de hittar felkoder, men så kan man ju inte hålla på heller.
Jag vet inte vad fasiken jag ska göra.

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]