Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xuri
tjosvejs!

nån som vet om de går att programera om bilen så man kan få rätt siffror även att man kör med stora spridare å e85 ?

tänker jag rätt så är de DIM som räknar ut bränslemängd med hjälp av spridarnas dutycycle ? dvs dim måste få ny info för att de ska lira ?
Nej det är ECM som skickar info till DIM om förbrukningen, den skickar kontinuerligt hur mycket bränsle som sprutas in.
Har du satt i nya/större spridare utan att justera i ECM mjukvaran så kommer det naturligtvis inte stämma särskilt bra
av Xuri
har monterat 630cc spridare istället för org 465cc samt steg 3 e85 programvara..

färddatorn visar 0.75 i förbrukning, verklig förbrukning 1.18 liter/milen...

vad jag hört förut så är de DIM som räknar förbrukning?

är du helt säker på att de är ecm? vad jag sätt förut i kabelhärvorna från 5orna så är de en extra kabel till en spridare, vilket jag förknippat med typ mäta dutycycle eller nått sånt ?
Klart det går att göra i DIM också, men antagligen mycket färre som vet hur man gör.

ECM skickar information om hur många mikroliter som förbrukas hela tiden, som sedan tas emot av DIM, så rent tekniskt så går det att justera på båda ställen.
Rent praktiskt så är det väl oerhört få som kan göra den programmeringen, därav så känns det mest troligt att de som gör den nya mjukvaran till motorstyr även gör justeringen så att den skickar rätt förbrukningsinformation till DIM.

ECM beräknar sitt värde med hjälp av bl.a. inprogrammerade spridarvärden, dutycycle och bränsletryck.
av Xuri
andreas 80 skrev:Klart det går att göra i DIM också, men antagligen mycket färre som vet hur man gör.

ECM skickar information om hur många mikroliter som förbrukas hela tiden, som sedan tas emot av DIM, så rent tekniskt så går det att justera på båda ställen.
Rent praktiskt så är det väl oerhört få som kan göra den programmeringen, därav så känns det mest troligt att de som gör den nya mjukvaran till motorstyr även gör justeringen så att den skickar rätt förbrukningsinformation till DIM.

ECM beräknar sitt värde med hjälp av bl.a. inprogrammerade spridarvärden, dutycycle och bränsletryck.
okej då är jag med.

Ja jag mejlade firman igår men fick inget svar om detta så jag kan nog räkna med dött lopp där...
dom har ju inte gjort rätt från början.
Är oxå intresserad hur förbrukningsfaktorn justeras då jag inom kort ska gå över till E85
av Xuri
andreas 80 skrev:Klart det går att göra i DIM också, men antagligen mycket färre som vet hur man gör.

Enligt en av Sveriges största Trimfirmor så räknar den ut förbrukningen med hjälp av dim. Dom kan inte påverka färddatorn när dom byter mjukvara.
av Xuri
milfshake skrev:var gjordes konverteringsarbetet?
konventeringen ahr jag gjort själver men programvaran är från autotech.

programvaran är jag nöjd med, dock inte förbrukningsiffrorna men de är inget dom kan göra något åt.
av Xuri
har funderat lite fram å tebaka å kom på en ide... ska för säkerhet skull kolla kopplingschema osv på volvo för att veta exakt om de går.

Men jag lödde ihop en etanolkonverteringsbox för 4-5 år sen till en bekant som vars enda uppgift är att höjja dutycyclen med 30-40% när man trycker på "etanol"knappen, den är även ställbar mer exakt med vridpot så man ställer ett grundvärde var motorn vill ha på etanol å sen ger etanolknappen ex antal procent till på de.

funderar på å testa göra en fuling å löda ihop en sån box å koppla den i serie med dutykabeln som går till dim, trycka på etanolknappen å ev justera vridpotten lite så lär man ju komma närmare rätt förbrukning i alla fall. justera vridpotten nån gång sådär för att komm exakt kan man ju göra :)
de känns drygt nu när bilen dricker 2-2.5 liter milen vid inspirerad körning å man inte vet hur långt man kommer..
har man otur kommer man 20 mil eller så kommer man 35-40mil... färddatorn säger inte ett jota...

Nån som har några invändningar på de ? eller tror ni de funkar ?

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg