Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

De senaste veckorna när jag startar bilen efter att den stått still några timmar, alltstå vid kall motor så går den ojämnt. Den reagerar inte direkt på gasen, den släpar liksom efter nån bråkdels sekund. Detta beteende försvinner när den börjar bli varm. Bortsett från detta problem så går den fint och tomgången ligger där den ska. Det är bara detta just vid kallstart. Spjällhuset (vit etikett) rengjordes förra sommaren. Vad tror ni??
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Kan ju vara lite av varje...Kolla att följande är ok:

Tändspolar
Tändstift
gasspjäll, kolla igen...
llm
bränsle filter
lamba sond(er)
Användarvisningsbild
av reo91
helgonet1 skrev:Hej

De senaste veckorna när jag startar bilen efter att den stått still några timmar, alltstå vid kall motor så går den ojämnt. Den reagerar inte direkt på gasen, den släpar liksom efter nån bråkdels sekund. Detta beteende försvinner när den börjar bli varm. Bortsett från detta problem så går den fint och tomgången ligger där den ska. Det är bara detta just vid kallstart. Spjällhuset (vit etikett) rengjordes förra sommaren. Vad tror ni??
Kolla med VIDA, om du har någon i närheten då alltså.
Skulle misstänka att det finns felkoder.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Andreas2012 skrev:Kan ju vara lite av varje...Kolla att följande är ok:

Tändspolar
Tändstift
gasspjäll, kolla igen...
llm
bränsle filter
lamba sond(er)
Ok. Var nånstans i motorutrymmet sitter luftmassemätaren ??:-/ För den går väl också att göra rent ??:-/
Användarvisningsbild
av helgonet1
wissel skrev:Liten bild:
Bild
Ok. Vilken del av den ska man göra rent ??:-/ Förmodar att det är där slangen möter luftburken men är inte säker.
Användarvisningsbild
av wissel
Skruva bort Luftslangen, sedan ta dom 2 skruvarna som LMM sitter fast med,
ta bort den o gör rent FÖRSIKTIGT det sitter en liten glasampull där inne....försiktigt försiktigt......
med Electronic spray o möjligen en Tops.....men allra först gör bilen strömlös genom att lyfta Minuskabeln på batteriet.....
Användarvisningsbild
av Vojje
men allra, allra först väntar du typ en kvart eller två innan du bryter strömmen så att alla moduler hinner nå viloläge
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vojje skrev:men allra, allra först väntar du typ en kvart eller två innan du bryter strömmen så att alla moduler hinner nå viloläge
Ok. Har idag tagit bort tändstiften och ställt elektrodavståndet, samt ett utav tändstiften var inte ordentligt fastskruvat. Provkörde bilen efter och den gick klanderfritt så förhoppningsvis låg "felet" där. Får se om en vecka lr så om felet återkommer.
Tills vidare tackar jag för all hjälp jag fått :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Jackson75
Liksom mig själv, det är lätt att missa det "enklaste" först o direkt koncentrera sig på mer avancerade problem. Bra jobbat! :)
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]