Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Ska byta mitt bromsok vänster fram på min 945 från 94. Min fråga är om jag klämmer bromsslangen innan jag lossar den från bilen, ska det enligt en kompis som är (bilmek) räcka att bara lufta det oket. Stämmer det? :???:

När jag fått dit oket, är det pumpa tryck på pedalen och hålla nere- öppna nippeln. Som gäller? Har hört att man inte ska trycka pedalen i botten på en gammal bil, :???: är det bara till att stänga nippeln innan pedalen går i botten?

Tacksam för snabbt svar :)
Senast redigerad av 1 andreas88, redigerad totalt 0 gånger.
Du ska aldrig klämma slangen! Sätt tryck på bromspedalen (bräda mellan ratt och pedal) Sen kan du lugnt byta oket utan att det rinner bromsvätska. När du fått dit oket släpper du brädan och låter vätskan självrinna genom nippeln en stund, stäng nippeln, pumpa tryck (pedalen får ej tryckas i botten som du själv skrev), öppna nippeln och stäng. Sen har du broms.
Okej. Kanske en dum fråga men, varför inte klämma slangen? Verkstaden som bytte oken fram på min gamla 740 gjorde precis det. Satte klämma på båda oken. En på varje slang.

Detta är kanske en dum fråga också, men hur långt ska jag trycka ner pedalen för att stoppa flödet genom slangen? Behöver jag liksom "tvärbromsa"?
Har idag fått bytt oket. Funkade fint att byta och lufta. Dock ville det inte självrinna nåt när jag släppte på pedaltrycket. Så fick pumpat en stund för att bygga tryck i systemet, men sen blev det fart på oket. :D

Jävligt gött med en bil som rullar lätt och inte låter som stål mot stål när jag bromsar 8)

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]