Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Hej!
Jag har inte hittat exakta intervaller för byte av kamrem, men det gjordes för 5-6år sedan eller för ca 5000mil sedan. Jag tror jag kan åka totalt 7-8000mil egentligen, men läste att man bör också byta vart 5:e år - så det är väl dags.

Min far var snäll o kollade pris på 3st verkstäder i Norrort (i Sthlm) Bilia, mekonomen och "turken på hörnet"
Han fick offerter på: kamremsbyte + byte av övriga remmar + tändstiftsbyte. Turken va dyrast, sen Bilia och hack i häl kom Mekonomen. Fick timpriser mm specat, dock vet man inte hur lång tid det tar i slutändan men pappa gjorde en uppskattning och kom fram till ca 4000kr för hela jobbet på Mekonomen.

Jag goolade(forum) lite priser på kamremsbyte på 940 och såg priser som 1200-1600kr! Hittade även en "lantis-meckare" med egen hemsida som tog 1600kr för kamremsbyte på volvo 240-740-940 inklusive spännrulle. Vad har ni för prisbild? Tips på verkstäder i norra stockholm som är billigare?

Bifråga som inte hör hit, om generatorremmen lägger av(på väg att hoppa sönder), är det bara bilbatteriet som inte laddas som följd? ..eller är det annat som rasar på bilen?
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du ingen vän som kan hjälpa dig byta? Remmen byter en hyffsat hemmamekaniker på under 1 timme. Inga konstigheter alls byta på de gammla motorerna.
Sök en bit utanför sthlm så är priserna mycket lägre tror en snubbe här i eskilstuna tar under 2000 med material.
Ett kamremskitt(rem+rulle) kan du beställa på tex skruvat.se för 400:- Säg att meken sätter upp 1 timme för jobbet a 1000kr/tim så handlar det om ca 1500 ink material:- Ska du sen byte gen+ servo rem tillkommer några 100 lappar på remmarna men de lossas ju ändå när kamremmen byts så det kan man inte ta något extra för....
av Neonknight
Inser att detta är en gammal tråd, men kan inte låta bli... :lol:

Jag bytte kamrem på min 945 classic 98:a (B230FK, samma som TS´s) i somras på Bilia i Vinsta (tillsammans med övrig service och rep) och de tog lite drygt 2200kr inkl spännrulle, tydligen byter de inte spännrulle (del kostnad 487.35kr) om de inte anser det vara nödvändigt, men om man begär det vilket jag gjorde.

Även om det kanske finns någon som gör det billigare, så känns det i alla fall för mig inte värt att anlita "Nisses bilverkstad" ute i skogen som jag inte vet vad det är för jeppe för en prisskillnad på några få hundra och passar man sig inte så kanske denne "Nisse" kanske är dubbel så dyr :shock: och man har inte kollat priserna.

Jag är verkligen den förste att vara ekonomisk och hålla i pengarna, men förvånansvärt ofta ligger Bilia rätt bra till med reparationspriserna på dessa gamla bilar, dock ej på byte av avgassystem (exkl främre) där priset har gått i höjden på senare år, så det fick nu i somras bli byte på Avgassystemet i Bromma som var ca 1500kr billigare (ca 3000kr kontra Bilias ca 4500kr) och det var Walker system vilket de i alla fall påstod var samma som vad Bilia monterade. Dessutom så monterade de det nya på 20 minuter medan jag väntade :D (hade ringt och kollat innan).

Det gäller att vara vaken, ibland är t o m Volvo originaldelar på Bilia billigare eller samma pris som om du beställer på nätet. Jag köpte nyss ett nytt fördelarlock som kostade 418.50 kr på Bilia, vilket var ett Bosch lock i Volvo kartong (som sig bör) vilket var nära i nivå med billigaste Tyska nätfirman för samma lock (exkl frakt) utan Volvo kartong dock vilket förstås inte spelar någon roll, på Svenska nätfirmor började priserna uppåt 600kr för samma lock.

Jag älskar när det är billigt, men det är lätt att man blir dumsnål om man inte ser upp och t o m betalar mer för mindre, det är prisvärdhet som man bör söka efter. Mina tips är att kolla med märkesverkstan (Bilia etc) och jämför priser på rep och reservdelar med andra och kolla utländska nätfirmor (Tyskland etc) för reservdelar, ibland är priserna för delar med kända märken t ex Bosch faktiskt inte just dyrare än Biltema (inte för att det nödvändigtvis är fel på Biltema).
Kamremsdrev vevaxel

Sant, då lär det inte få plats ng[…]

Ökad komfort med 17”

Har sett väldigt många annonser med jus[…]

Front v70 stöldbegärligt

V70 från 2000 och framåt har varit h&a[…]

Skumt fel b230ft

Hur myckel laddade turbon INNAN byte av toppacknin[…]