Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Kompressorn till AC (ECC) slår inte till, dvs det blir aldrig någon kyla. Jag har mätt trycket på lågtrycksidan till 3,5 bar (50 psi) så det borde väl inte vara gasen som är slut(?).

Torkfiltret ser risigt ut, men jag har inte noterat att det läcker ut något. Det är ju samma tryck över tid.

Jag har läst om att schimsa kompressorn, men det verkar som att det bara gäller ifall kompressorn slår till en liten stund? Avståndet är i alla fall 0,75mm. Det är ju mycket om man ska ligga runt 0,2-0,5mm. Kan det vara värt att schimsa den ändå?

Vad kan det annars vara för fel?

Bilen är en V70 2,4 -00 (första karossen)
av AnkaN7893
Shimsa om den, blir glappet mer en 0.7mm börjar det bli problem. Antingen shimsar du om den med nysa shims eller så plockar du bort en schims bricka så avståndet stämmer.

Testa ta en träkloss när motorn är igång och tryck till kopplingen då borde den hoppa igång några sekunder
av sssljo
Prova att trycka till magnetplattan med ett plaströr eller en trä pinne. Var försiktig. Om den greppar med lite hjälp är det dags att shimmsa. En enkel op, men lite trångt. du behöver inte plocka bort remmen.
// Jonas
Användarvisningsbild
av Fisch
Petade och den hoppade igång. Gjorde en schimsning nu ikväll och nu fungerar den igen!

Men, tycker inte att den kyler så mycket som den ska göra. Visst är det tillräckligt men inte mer än så. När kompressorn går för fullt har jag mätt fram 1,8 bar som lägst på lågtrycksidan. Är det för lite?
Användarvisningsbild
av Fisch
AnkaN7893 skrev:om bilen vart avstängd och är kall och det är 16-22 grader runt om bör det vara 4-5bar. Men ut med bilen på motorvägen så kondensorn kyls och motorn varvar så blir det garanterat kallare!

http://fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
Enligt tabellen "vilotryck" så borde jag ha lite mer i tryck än vad jag har idag. Går det att toppa systemet själv med gas typ Envirosafe (400kr), eller måste jag göra en riktig vakuumsugning (1800kr)?
av AnkaN7893
Visst kan du ta envirosafe. Se till och köp med den där tryck klockan så du vet hur mycket som är i:)

Tror det står någonstans att man kan blanda envirosafe och R134a.

Men 1800 spänn för vaccum sug? Billigare måste du ju hitta.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]