Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av echX
Bilen är köpt begagnad av en släkting (som jag litar på ;) ) 2010. I början fanns det inga underliga missljud eller något, bilen var i extremt bra skick pga att han tagit väl hand om den.

Under 2011/2012 började ett konstigt surrande, elmotoraktigt ljud att dyka upp i motorn när man stängde av bilen. Ljudet har GARANTERAT inte varit där innan och han som sålde bilen till mig hade aldrig hört det förut. Det litar jag på. Ljudet fanns ju inte där när jag köpte bilen så...

Senare började det pysa(!) om bromspedalen. Efter en koll på serviceverkstad visade det sig att det var en lamell eller en packning i servopumpen för bromssystemet som spruckit/gått sönder/hamnat snett och därför kom det inte luft. Denna pump som ger ifrån sig ljudet ska tydligen motverka att luft kommer in/finns i bromssystemet. Fiffigt, bromsar är ju bra att ha.

Effekten av att luft kom in, förutom det irriterande pysande av bromspedalen, var att det kunde bli hårdare att bromsa vilket jag dock aldrig upplevde. Reparation/utbyte av servopumpen skulle gå på 10.000kr. Bilen gick igenom två besiktningar och två servicetillfällen, men nu gjorde jag slag i saken och bytte ut den. Pysande från bromspedalen är HELT borta, skönt. Men det här ljudet fortsätter ändå...

Någon annan som hört det i sin motor någon gång och vet vad det kan bero på? Volvoteknikern säger att han hört det ljudet från fler bilar än min. Innan bytet av servopumpen gick det att framkalla ljudet genom att trycka ner bromspedalen med avstängd motor närsomhelst, så pumpen gick väl på batteriet antar jag. Nu går det i viss mån att återskapa ljudet genom att trycka ner bromspedalen med avstängd motor men innan pumpen jobbat klart. Efter det blir bromspedalen stenhård och rör sig inte alls, precis som det ska vara. Pumpen jobbar i ca 30 sek till 1 minut som mest efter körning. Det tokiga är ju att den drar ju batteri, vilket var ett större problem tidigare då pumpen kunde stå och gå i flera minuter och verkade käka en del kräm från batteriet...

Bifogar en film jag lagt upp på Youtube som spelar upp ljudet tydligt, precis som det låter på riktigt. Upp med volymen lite så hörs det tydligt...

Hoppas på bra svar, för jag vill kontakta Volvoteknikern igen och påpeka att ljudet fortfarande är kvar trots service, men skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen om varför ljudet finns där. Jag har aldrig hört samma ljud från en annan V70 förut.

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.