Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frippe33
Lämnade in bilen för byte av vindrutan på Bilia och fick tillbaka bilen med airbaglampan tänd. På efterföljande servicen får jag en lapp med felkod: 884: SRS-013D Vänster SIPS-bag. Felaktig signal. Permanent fel.

Felorsak: Avbrott i ledningen eller i kontaktresistans i kontaktstycken mellan SIPS-bag och styrenheten för krocksäkerhetssytemet (SRS).

Avbrott i SIPS-bag (för hög resistans i tändaren).

Det jag undrar över är om bytet av rutan har något med saken att göra. Om jag förstått det hela rätt så kan ledningarna börja glappa om man sätter sig oförsiktigt i sätet eller liknande. Typ om någon borrar ner knät för att ta stöd i sätet när man byter rutan. Bilia säger att de inte kan svara på vad det kostar att fixa eftersom de inte vet vad som är fel och måste felsöka, men de säger att jag kan räkna med runt 6000-7000. Är det någon här som haft samma fel? Jag har läst en del om glappande ledningar/kontakter. Är det något som man kan testa att byta innan man byter hela airbagen eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
av laser2
Om du kör en V40 MY13 så är det väl garanti och skall inte kosta någonting, är det den gamla V40 du menar så har du postat i fel tråd.
av SEpaket
Om det är en V40 av förra sorten, alltså 2004 eller tidigare, så är det där ett jättevanligt fel. Det sitter en kontakt i sätet och den brukar glappa. En släkting till mig har en V40 2001 och den fixade vi felet på för 500 kronor på min stamverkstad (ej märkesverkstad). Han fixade polerna i kontaktstycket som är anledningen till glappet. Om detta inte fungerar kan man också byta ut kontakten.

Jag vet att Volvos egna verkstäder vill byta hela enheten för närmare 10 000 kronor, men det är helt onödigt när det bara är glapp i en kontakt. Felet uppstår vanligen av att man sätter ned ett knä i stolen, precis som du säger. Och det är i en majoritet av fallen just glapp i kontaktstycket och därmed helt vansinnigt att byta ut hela paketet.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]