Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Garanti är något frivilligt från säljarens sida. Du har ju reklamationsrätt på varor och tjänster i tre år efter inköpet. Kolla http://www.kov.se under "konsumenträtt". Det där kommer du att få rätt på.
av Hellrider
Frigge skrev:
Hellrider skrev:
Zilv skrev:På Rejmes 12 mån avtal Garanti lappen alltså.
Står det ATT garanti inte gäller för exrta utr tex radio stereo motorvärmare släpvagndrag m,m
Men eftersom det är inget som har uppstått under den tiden jag har haft bilen så kan det ju inte räknas inom den garantin???
Det är ju ett dolt fel från köpet?
det var det värsta jag hört,typiskt rejmes se till och höj rösten ordentligt så lär dom vika sig,förmodligen så vet dom knappt vart dragkroken sitter på bilen heller,rejmes kompetens är vida kännt inom volvovärlden!

Jaha, är det så man får igenom saker ?? Skulle inte tro att det rådet är värt mycket. Bättre att sköta sånt på en bra nivå, det vinner ALLA på.
Gå in på ett Företag och bråka vinner man INGENTING på.
Att Rejmes inte inte skulle vara ett kompetent VolvoFöretag var det värsta skitsnack jag hört. Jag har mycket kontakt med olika Volvo Företag i Sverige och Rejmes anses som ett mycket kompetent Företag. Det uttalandet visar bara din kunskap inom området Hellrider.
ok men mina kontakter med rejmes är dåliga,förstår inte vad det har med min okunskap,jag har ju inte hittat på det själv och heller inte andra som diskuterat problemet,,, men det är väl bra att du har hittat nåt positivt där!
Användarvisningsbild
av CarMan
man måste för ett köp kolla vad just den garantin man får omfattar. MRF garantin som ofta ingår gäller bara trafiksäkerhets ditaljer. men sen kan fretagena täckna andra extärna garantier (det är försäkringar dom själva tecknar o binder mot din bil) denna har större omfattning
av jbl
På Upplandsmotor Uppsala så vet jag att garantin inte täcker t.ex dragkroken. Dvs eftermonterade tillbehör om jag har fattat det rätt.

Men på S60:n jag hade gick det inte heller att låsa dragkroken. Jag plockade isär låsmodulen och satte ihop den på rätt sätt så fungerade det. Så ta och mecka med den vet jag. Det var inte svårt.
av Frigge
Står det i Garantiavtalet att tillbehör EJ ingår så gör det ju inte det.
Det är ju bara acceptera. Du lär inte komma spec långt med det ärendet hos ARM eller hos den Lokala konsumentombudsmannen då det framgår i Garantiavtalet att Tillbehör inte ingår i Garantin.
av Tartryffel
Frigge skrev:Står det i Garantiavtalet att tillbehör EJ ingår så gör det ju inte det.
Det är ju bara acceptera. Du lär inte komma spec långt med det ärendet hos ARM eller hos den Lokala konsumentombudsmannen då det framgår i Garantiavtalet att Tillbehör inte ingår i Garantin.
Men alla varor omfattas fortfarande av ett lagstadgat konsumentskydd, det kan ingen handlare förhandla bort. Där har du som sagt tre års reklamationsrätt.
Fanns inte den lagen så skulle ju alla företag som inte lämnar garanti på varor och tjänster, kunna sälja trasiga grejer och sen säga "sorry, ingen garanti". Så funkar det alltså inte :)
av Frigge
Tartryffel skrev:
Frigge skrev:Står det i Garantiavtalet att tillbehör EJ ingår så gör det ju inte det.
Men alla varor omfattas fortfarande av ett lagstadgat konsumentskydd, det kan ingen handlare förhandla bort. Där har du som sagt tre års reklamationsrätt.
Fanns inte den lagen så skulle ju alla företag som inte lämnar garanti på varor och tjänster, kunna sälja trasiga grejer och sen säga "sorry, ingen garanti". Så funkar det alltså inte :)
Du har ju inte 3 års reklamationsrätt på något du köpt begagnat.
På begagnat finns en 6 mån regel, inom 6 mån från köpet ligger det på Företaget att bevisa att felet inte är ursprungligt, efter 6 mån är det upp till köparen att bevisa att felet fanns redan vid köp.
av Tartryffel
Frigge skrev:
Tartryffel skrev:
Du har ju inte 3 års reklamationsrätt på något du köpt begagnat.
På begagnat finns en 6 mån regel, inom 6 mån från köpet ligger det på Företaget att bevisa att felet inte är ursprungligt, efter 6 mån är det upp till köparen att bevisa att felet fanns redan vid köp.
Sorry :oops: Missade faktiskt att det var begagnade grejer!
Användarvisningsbild
av Zilv
jo men jag tycker att det är lustigt när jag köper en bil med monterat drag och det inte funkar från köpet , men att jag kom på det senare pga inte haft behov av draget för ens nu så borde väl säljare alltså Rejmes stå för det ?
Och hur kan det räknas som tillbehör när avtagbara draget satt på bilen när jag köpte bilen?
Måste ju räknas som dolt fel ?
Senast redigerad av 1 Zilv, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
nja. enligt konsument lagen så gäller faktiskt även 3 år på begagnad vara.
men oavsett om det är en ny aller begagnad vara så gäller konsumentlagen bara om felet på vara fans när vara lämna fabriken = "alltså ett inbyggt fel"

så om det går att bevisa att låset inte fungerade när drag krogen monterades på bilen. så går det på kkl (inte så troligt va?)
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]