NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag köpte min C30 förra året och besiktade den för första gången nu. Jag har avtagbar dragkrok men har aldrig tagit av den och reflekterade inte att man måste kunna göra detta. Jag hittar inte nyckeln någonstans.

Det är Volvo orginal med den variant där låsmekanismen ser ut som den är påsatt på själva kroken. Man öppnar genom att vrida typ.
Vilka möjligheter har jag? På volvo skulle det kosta "ett par tusen" vilket känns jävligt surt. Skulle man via en tex låssmed borra upp låset och ersätta kolven eller de kanske inte gör sådant? Finns det något annat billigare jag kan göra?

Bild på eländet: http://i.imgur.com/roKtjxq.jpg
Senast redigerad av 1 Xepp, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Du kan vända dig till en låssmed. Men välj en riktig låssmed, ingen klackbar.
Enligt din signatur bor du i Sthlm. Sök upp firman Bysmeden.
Jag kollade med en låssmed men de skulle ha typ 1000kr+ för att borra upp låset sen visste han inte vad ny kolv skulle kosta. Tycker det låter saftigt.. allt ser ju så plastigt ut kring låset.
Du har ingen OKQ8 försäkring som täcker dylika nyckelförluster?
Håller med om att det känns surt.
Har själv tappat bort hjullåsnyckeln.
Det äpplet var surt men som tur var upptäckte jag det innan jag fick punka, så riktigt besvärligt blev det aldrig.
Bara onödigt dyrt.
Hade nog själv tagit det på volvoverkstaden.

// Martin
Tack för alla tipsen!
Jag hittade dock nyckeln i helgen.. pinsamt nog så låg den bara i min backlucka på golvet. Jag visste nog inte nog vad jag letade efter men skönt att jag hittade den!

Lät ju betydligt enklare än de alternativ jag hittade. Där kostade det typ 1500+ för låssmed eller Volvo som ville byta hela dragkroken..
Ny problem med min avtagbara dragkrok. Jag får i nyckeln men kan inte vrida runt cylindern. Vad kan man göra åt det? Jag köpte låsolja på Clas Ohlson och sprutar in i cylindern men det verkar inte hjälpa. Vad annat kan man göra? Antar det rostat fast.. ska prova knacka lite försiktigt med hammare på den.
Xepp skrev:Ny problem med min avtagbara dragkrok. Jag får i nyckeln men kan inte vrida runt cylindern. Vad kan man göra åt det? Jag köpte låsolja på Clas Ohlson och sprutar in i cylindern men det verkar inte hjälpa. Vad annat kan man göra? Antar det rostat fast.. ska prova knacka lite försiktigt med hammare på den.
Åk till Volvo och köp ett nytt lås, det kostar mellan 400-500kr och tar högst 5minuter att montera. Monteringsanvisning samt 2st nya nycklar medföljer!
Fortsett at dränka låset i olja, och "massera" det med nyckel inn och ut. Forsök vrida lite då och då. Det kommer släppa til slut. Sen kommer du ha samma skitjobb att få loss själva kulan. Bra ide att börja dränka inn den med rostlösare på sidan ändan som pekar mot fronten på bilen mens du jobbar med att få låset att lossna.
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]